Internet is een basisvoorziening geworden. Internet is bijzonder belangrijk voor de mens, zo voorziet het onder meer in een informatie- en communicatiebehoefte. In het vorige artikel gingen we in op dit algemene belang van internet voor de mens. Internet is echter ook onmisbaar geworden voor veel bedrijven. In deze serie artikelen bespreken we bedrijven in een aantal verschillende sectoren, zoals zorg en studentenhuisvesters. We beginnen echter met het belang van internet voor recreatie en hospitality.
Driekwart van de mensen let op de aanwezigheid van wifi tijdens het boeken van accommodatie, voor ruim 60% van de bevolking is deze aanwezigheid belangrijk bij het bepalen van de accommodatie, en voor 1 van de 5 Nederlanders is het zelfs van cruciaal belang. De meeste mensen willen graag ontvangst over het hele terrein of door het hele gebouw, voor zo’n 20% is het ook voldoende als er alleen bij de receptie draadloos internet is. Opvallend is dat er geen verschil in deze resultaten te zien is tussen verschillende leeftijdsgroepen.
In 2011 gebruikte iets meer dan 60% procent internet op reis, maar dit jaar is dat meer dan 85%. Driekwart bekijkt zijn of haar e-mail op reis en bijna 20% leest ook zakelijke e-mails, hiernaast zegt 10% dagelijks en nog eens 20% een paar keer per trip te werken. Ruim 65% van de bevolking zegt actief te zijn op sociale media tijdens de reis; waarvan bijna 60% dit dagelijks doet. Daarnaast kijken reizigers veel vaker dan voorheen naar weersverwachtingen (85%), het nieuws (80%) of gebruikt men online navigatie of kaarten (60%). Wifi wordt zelfs vaker gebruikt tijdens de reis dan in het dagelijks leven. Daarnaast gebruikt een groter percentage internet voor het plannen van een reis, dan het deel van de bevolking dat online moet om te kunnen werken. Het hebben van geen internet hebben op de bestemming wordt juist als stressfactor gezien.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook voor reizigers die verblijven op een camping of in een hotel is internetverbinding van groot belang. Het is voor ruim bijna 90% van de gasten zelfs de allerbelangrijkste voorziening. Hiermee worden zaken als een tv, bad en minibar ruimschoots verslagen. Het is voor 35% van de gasten zelfs een deal-breaker als er geen gratis internet is en daarnaast keert 30% niet terug voor een tweede bezoek als de internetervaring tegenvalt. Het woord gratis is van groot belang, aangezien vrijwel niemand extra wil betalen voor internet, ook de allerrijkste gasten niet. Daarnaast is het van belang dat de internetverbinding een grote bandbreedte kent, aangezien hotelgasten bijvoorbeeld films willen streamen en meerdere apparaten tegelijkertijd willen gebruiken. De verbinding heeft een downloadsnelheid nodig van minstens 2Mbps, een uploadsnelheid van 1 Mbps, en een latency van minder dan 500 ms om te voldoen aan de wensen van de gast. Deze wens staat los van het doel van het verblijf, of dit nu zakelijk of vakantie is.
Het is echter niet alleen dat reizigers gratis internet willen, zij verwachten dit ook. Internet is een vast onderdeel geworden van hun leven, mensen verwachten ook dat er water stroomt als de kraan open gezet wordt, en een lamp licht geeft als de de stekker in het stopcontact steken. Daarbij is het voor mensen zeker niet duidelijk waarom je op een dure hotelkamer of in een duur vakantiehuisje moet betalen voor internet, terwijl restaurants en vliegvelden dit wel gratis aanbieden.
Bijna 90% van de hotelgasten verwacht gratis wifi van dezelfde snelheid en met dezelfde betrouwbaarheid en gemak als hun thuisnetwerk. Deze verwachting van perfect internet blijkt ook uit het feit dat reviews die internet vermelden gemiddeld een lagere score betreffen. Aangezien perfect internet verwacht wordt, is het niet nodig melding te maken van het internet als deze verwachting behaald wordt. Maar als er geen goede internetervaring geweest is en de verwachting niet behaald is, kan er simpelweg geen hoge rating gegeven worden. De meeste reviews maken melding van een tegenvallende snelheid, betrouwbaarheid en veiligheid/privacy.
Het op orde hebben van internet bespaart ondernemers tijd en geld, aangezien medewerkers hun werk uit kunnen voeren, en zich niet bezig hoeven te houden met klantvragen over internet. Ook maakt het geavanceerde beveiligingssystemen, klimaatcontrole en allerlei andere system mogelijk. De benadering van klanten is met behulp van technologie veelal persoonlijker en socialer gemaakt. De reisbranche zoekt verbinding en weet klanten langer voor zich te winnen. Die grotere loyaliteit vertaalt zich in het binnenhalen van een groter deel van de totale bestedingen aan vakanties.
Dit artikel is onderdeel van een serie.
Lees meer:
Deel 1 – Het belang van internet: communicatie, informatie en meer
Deel 3 – Het belang van internet voor de zorg
Deel 4 – Het belang van internet voor studentenhuisvesters
Infographic – Het belang van internet voor vier sectoren
Bronnen – Bronnen 3Bplus artikelen internet