Serious games hebben als doelstelling spelers te onderwijzen, trainen of om hun gedrag te veranderen. De positieve impact van serious games op de ontwikkeling van diverse skills is te zien in allerlei toepassingsgebieden. In deze serie artikelen wordt gekeken naar een aantal toepassingen voor patiënten in de gezondheidszorg. Er wordt hierbij extra aandacht gegeven aan ouderen. Voor hen kunnen serious games uitkomst bieden voor (leeftijd gerelateerde) problematiek als verlies van balans en cognitieve achteruitgang. In dit artikel beantwoorden we echter eerst de vraag: wat zijn serious games?
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
De definitie van serious games
Serious games worden al decennia ontwikkeld onder verschillende pseudoniemen, waaronder bijvoorbeeld educatieve games. Serious games kunnen afkomstig zijn uit elk genre, elke technologie gebruiken en ontwikkeld zijn voor elk platform. Het verschil met “gewone” games betreft het doel van de game: serious games zijn ontworpen om spelers te onderwijzen, trainen of om hun gedrag te veranderen. Het is echter niet zo dat serious games per definitie niet vermakelijk, plezierig of leuk zijn. Wel is het zo dat er hiernaast nog een ander doel aan te wijzen is.
Wat zijn serious games? Serious games kunnen een positieve impact kunnen hebben op de ontwikkeling van diverse skills. Vooral wanneer de game in kwestie boeiend en motiverend is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van ruimtelijk en strategisch inzicht, leren en herinnering, psychomotorische skills, aandacht, zelfmonitoring, probleemherkenning en -oplossing, en sociale skills. Een van de redenen waarom games hierbij effectief zijn, is dat het leren en trainen plaatsvindt binnen een context die betekenisvol is voor de game. Daarnaast kan men door middel van serious games situaties beleven die in de echte wereld onmogelijk of lastig te creëren zijn. Dit bijvoorbeeld in verband met veiligheid en kosten.
Dit artikel is onderdeel van een serie.
Lees meer:
Deel 2 – Serious games in de gezondheidszorg – toepassingen
Deel 3 – Serious games voor ouderen – balans en cognitie
Deel 4 – De toekomst van serious games in de gezondheidszorg
Infographic – Serious games-toepassingen in de zorg
Bronnen – Bronnen 3Bplus artikelen serious games