In dit artikel kijken we naar de rol die data speelt bij het nemen van bedrijfsbeslissingen. Daarbij zoomen we specifiek in op twee sectoren: marketing en verzekeraars.
Zoals de naam al doet vermoeden, drukken we met de term big data de omvang van data uit. We noemen datasets, die te groot zijn om met reguliere systemen onderhouden te worden, ook wel big data. Als we over big data spreken, hebben we het dus over een grote hoeveelheid data. Met andere woorden: we drukken er de omvang van een dataset mee uit. Soms wordt beargumenteerd dat het specifiek om gevarieerde data uit verschillende soorten bronnen gaat, maar meestal wordt de term gebruikt voor allerlei grote dataverzamelingen.
Uit onderzoek van DDMA (via Emerce) blijkt dat steeds meer bedrijven in de marketingsector beslissingen nemen op basis van data. Voor dit onderzoek werden 170 Nederlandse organisaties ondervraagd. Van hen geeft 60 procent aan beslissingen op basis van data te nemen. Ter vergelijking: in 2018 was dit 48 procent. Een nog hoger percentage geeft aan data in ieder geval te vertalen naar bruikbare zakelijke inzichten.
Ondanks dat dus best veel marketingbedrijven data inzetten om beslissingen te nemen, heeft slechts 20 procent een duidelijk beeld van alle verzamelde data. Verklaringen kunnen gezocht worden in het feit dat niet alle data in een gekoppelde databank opgeslagen wordt. Ook is de juiste data niet altijd gemakkelijk voor iedereen beschikbaar. Het invoeren van een zogenoemde datagedreven cultuur is dus nog steeds een uitdaging. Daarnaast noemt ruim een derde van de bevraagde organisaties datakwaliteit als uitdaging.
Het artikel van Emerce richt zich zoals gezegd specifiek op de inzet van data door marketeers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde-e mails. De bevraagde organisaties zien daarbij in de toekomst ook een rol weggelegd voor Artificial Intelligence en machine learning. Sterker nog: een kwart van hen denk dat AI binnen drie jaar het werk van marketeers volledig zal overnemen.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook verzekeringsmaatschappijen zetten steeds meer data in. Dat gaat echter niet enkel om data over klanten. Er wordt bijvoorbeeld ook informatie over het weer en de regio ingezet om tot betere risico-inschattingen te komen. In een rapport van Insurance Nexus (via IoT Journaal) is te lezen dat we daar tegenwoordig ook data van het Internet of Things aan toe mogen voegen. Voor dit onderzoek werden 500 managers uit de verzekeringsbranche geïnterviewd.
Deze gesprekken laten zien dat data het meest worden gebruikt bij voertuigverzekeringen, namelijk in meer dan 80 procent van de gevallen. Daarna volgen inboedel- en ziektekostenverzekeringen met respectievelijk zo’n 40 procent en 25 procent. De populariteit van de inzet van data bij voertuigverzekeringen heeft natuurlijk ook te maken met verbonden auto’s. Meer dan 90 procent van de ondervraagden biedt bijvoorbeeld een ‘connected voertuigverzekering’ aan.
Verzekeraars geven aan dat juist de autoverzekering goed bleek te matchen met het IoT. Hoe komt dat zo? Waar verzekeraars in geïnteresseerd zijn, is data over tijd, locatie, snelheid en versnelling. Deze objectieve maten kunnen met grote nauwkeurigheid worden gemeten. Wanneer we die data combineren met andere (IoT-)data kan er een dynamisch risicoprofiel worden opgesteld. Dankzij de opkomst van activiteitstrackers (en andere gezondheidsmonitoring) worden ziektekostenverzekeringen op dezelfde wijze steeds interessanter.
Meer lezen over dit onderwerp?
Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
Wat is het Industrial Internet of Things (IIoT) en hoe is het onstaan?
14 praktijkvoorbeelden van IoT-implementaties
Zettabytes aan data verzameld door IoT-toepassingen
Haal meer uit je IoT-toepassingen met Artificial Intelligence (AI)