Op 27 april 2022 zijn er nieuwe regels voor de verkoop van slimme apparaten en digitale producten ingegaan. We vertellen je graag meer over deze nieuwe regels.
Verkopers zijn sinds 27 april 2022 wettelijk verplicht om digitale apparaten en diensten werkend en veilig te houden, zo lezen we op de website van de Rijksoverheid. Dat betekent kort gezegd dat consumenten bij de aankoop van slimme apparaten recht hebben op software- en beveiligingsupdates. Hetzelfde geldt ook voor games of apps en voor streamingdiensten. Daarnaast wordt de consument beter beschermd als het product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen.
We zetten de verplichtingen voor verkopers (via Ondernemersplein) op een rijtje:
Op welke producten of diensten zijn deze nieuwe regels van toepassing? Met andere woorden: wat zijn slimme apparaten en digitale producten? Het gaat om drie categorieën:
De nieuwe regels zijn het gevolg van Europese richtlijnen. Toezichthouder ACM controleert op de naleving van de nieuwe regels.
Laten we eerst eens wat dieper ingaan naar dat recht op software- en beveiligingsupdates bij slimme apparaten en digitale producten.
Hoe lang is een verkoper verplicht om zijn producten of diensten up te daten? Die termijn is geregeld op basis van proportionaliteit. Dat betekent dat er een duurder product, zoals een slimme tv, een langere updateverplichting hoort dan bij een goedkoper product, zoals een game op je telefoon.
De consument is zelf verantwoordelijk voor het op de juiste manier installeren van de updates. Wel is de verkoper verplicht duidelijke informatie te geven over hoe de update moet worden geïnstalleerd.
De verkoper is niet verantwoordelijk voor updates als deze vooraf duidelijk aangeeft dat er geen updates geleverd worden en de consument daarmee akkoord gaat.
Zoals gezegd omvatten de nieuwe regels voor de verkoop van slimme apparaten en digitale producten meer dan enkel het recht op software- en beveiligingsupdates. Neem de omgekeerde bewijslast, die van zes maanden verlengd is naar één jaar.
Dat betekent dat de verkoper het eerste jaar na de verkoop van het product verantwoordelijk voor het goed werken van het product. Gaat het product kapot? Dan moet de verkoper bewijzen dat het product bij levering in orde was en het probleem is veroorzaakt door de gebruiker. Als de verkoper dit niet kan bewijzen, dan moet hij kosteloos zorgen voor een reparatie of vervanging, of de consument zijn geld teruggeven.
Tot slot dan nog een aantal aanvullende regels:
Meer lezen doe je bijvoorbeeld bij het Ondernemersplein.