Deze feestdagen blikken we terug op onze meest gelezen artikelen van het afgelopen jaar. We zetten er 9 voor jullie op een rijtje. Op nummer 8 vind je dit artikel waarin we dieper ingaan op duurzaamheid voor bedrijven.
Een duurzame onderneming is een onderneming waarvan de activiteiten zich niet enkel richten op het verdienen van geld. Er moet tijdens het verdienen van geld namelijk ook aandacht zijn voor verbetering van natuur en milieu. Een duurzaam bedrijf zorgt ervoor dat natuur en milieu geen schade ondervinden door de activiteiten van het bedrijf. Met andere woorden: het doel van een duurzaam bedrijf is om zaken te doen binnen de grenzen van het milieu.
Bovenstaande kenmerken vertalen zich bijvoorbeeld in het kiezen voor elektronische correspondentie in plaats van papier. Op een hoger niveau kan gedacht worden aan het kiezen voor groene stroom, het herzien van productieprocessen om de hoeveelheid afval te elimineren en de keuze voor niet-giftige grondstoffen en processen. Een duurzaam bedrijf kiest natuurlijk ook voor duurzame materialen, die gerecycled kunnen worden wanneer ze versleten zijn. En in het geval van wegwerpartikelen kiest men voor biologisch afbreekbare materialen. Ten slotte denkt een duurzaam bedrijf na over de duurzaamheid van leveranciers en andere partners.
Lees meer: Wat is het stikstofprobleem en wat zijn de gevaren?
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Duurzaam ondernemen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn; het kan immers al beginnen met het kiezen voor e-mail in plaats van papier. Toch is er in de praktijk nog altijd weerstand. Een van de grootste drempels om duurzaamheid mee te nemen in de bedrijfsvoering heeft te maken met de vraag wat duurzaam ondernemen een bedrijf oplevert.
Een businessmodel voor duurzaamheid wordt gekenmerkt door twee eisen: 1) het bedrijf draagt met zijn activiteiten bij aan de oplossing van milieuproblemen, én 2) deze activiteiten hebben een positief bedrijfseffect, dat daadwerkelijk gemeten kan worden, zoals een toename in winst, een kostenbesparing of een toegenomen concurrentievermogen.
Er zijn verschillende redenen te noemen waarom een duurzame onderneming financieel beter zal presteren. Duurzame bedrijven trekken bijvoorbeeld groene consumenten aan. Daarnaast kan duurzaamheid leiden tot besparingen op het gebied van materiaalgebruik, energiegebruik en afval. Verder noemen we het afsluiten van leningen en verzekeringen, waarbij deze klimaatachterblijvers meer rente en premie betalen. Ook zijn deze bedrijven minder aantrekkelijk voor stakeholders én trekken ze minder talentvolle medewerkers aan.
Dankzij indexen die duurzaamheid meren krijgen stakeholders meer inzicht in de groene prestaties van een bedrijf. Denk maar een de Eerlijke Bankwijzer. Een goede score op zo’n index weerspiegelt de goedkeuring van gerespecteerde partijen buiten de organisatie. En dat zegt natuurlijk iets over de prestatie én reputatie van een onderneming: marktleider op het gebied van duurzaamheid! Klanten kunnen duurzame initiatieven ondersteunen door groene producten merken te kopen en/of te promoten.
De meeste werknemers zijn negatief over hun werkgever. Werknemers verlangen naar een hoger doel, dat verdergaat dan een financiële beloning. Ze willen dat hun persoonlijke doelen en waarden samengebracht worden met de waarden en doelen van de organisatie. Bedrijven die deze match kunnen maken, creëren e betrokken en productieve werknemers, die trots zijn om een rol te spelen in het brengen van duurzame verandering.
Lees meer: Wat is waterstofenergieopslag en wat zijn de toepassingen?
Wat kunnen werknemers en werkgever doen om bedrijven duurzamer te maken?
Volg 3Bplus op LinkedIn om onze countdown met best gelezen artikelen te volgen.
Meer lezen over dit onderwerp?
Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
Artificial Intelligence bepaalt het energieverbruik van een woning
Plan voor Europees waterstofnetwerk gepresenteerd
Duurzaamheidsuitdagingen in de telecomsector
Europese Commissie presenteert strategie voor waterstofenergie