078-2034021 algemeen@3bplus.nl

Digital signage 2.0: slimme beeldschermcommunicatie

Beeldschermcommunicatie in publieke ruimtes, ook wel digital signage genoemd, wordt steeds geavanceerder. Zo zijn er al oplossingen die gebruikmaken van sensoren en data. We spreken daarbij ook wel van slimme beeldschermcommunicatie.

Eerst meer lezen over de werking van digital signage? In dit eerdere artikel geven we een algemene uitleg over de oplossing.

Digital signage slim gemaakt

Huidige beeldschermcommunicatie maakt veel meer mogelijk dan ‘enkel’ de meer traditionele vormen van digital signage. We kunnen u helpen om digitale bewegwijzering naar een volgend niveau te tillen. We leggen dat het beste uit met een aantal voorbeelden:

  1. Een interactieve customer experience voor een automerk. Als een klant een auto koopt, wordt deze achter een hele grote glaswand geplaatst. Die glaswand kan zowel doorzichtig als ondoorzichtig worden. Als de wand ondoorzichtig is, kan men erop projecteren met beamers. Aan het begin van de ruimte hangt een touch screen met de klant zijn naam. Als hij of zij op het scherm drukt, komt op de glaswand te staan: ‘Gefeliciteerd met je nieuwe auto’. Vervolgens wordt er een video afgespeeld, specifiek over de auto die de klant gekocht hebt. Als de video klaar is, wordt de wand weer transparant en ziet de klant zijn auto staan.
  2. Een tweede voorbeeld: een geavanceerd display voor een parfummerk. De display bestaat uit een scherm en een plankje met daarop drie geuren. Achter het display hangt een camera middels gezichtsherkenning meet hoe oud de klant is. Op basis van zijn of haar leeftijd licht de parfum die bij de leeftijd van de klant past op. Dat triggert de aandacht. Als de klant de parfum vervolgens oppakt, wordt een video over de parfum afgespeeld. Ook wordt de geur automatisch gesprayd.
  3. Ten derde noemen we een conventiezaal die de stroom bezoekers wil beïnvloeden om drukke plekken te voorkomen. Voor deze toepassing zijn slimme camera’s opgehangen die mensen tellen. Op die manier is te zien dat het bij toiletgroep A heel erg druk is: mensen staan er zelfs in de rij te wachten. Op dat moment kan besloten worden om niet meer naar toiletgroep A te verwijzen, maar naar toiletgroep B. Zo kan men op een slimme manier een menigte sturen.
  4. Nog een voorbeeld met slimme camera’s. Een supermarkt wil mensen tellen. Het softwareplatform zorgt ervoor dat de data van de slimme camera verwerkt wordt tot een output op een beeldscherm bij de ingang. Daarop is bijvoorbeeld te zien dat er 50 mensen binnen zijn, van de 80 die naar binnen mogen. Neemt de drukte verder toe? Dan wordt er een bericht naar de beveiliging gestuurd. Ook kan er een poortje aan het platform gekoppeld worden dat simpelweg niet meer opengaat op het moment dat er 80 mensen binnen zijn.

Tekst gaat door onder de afbeelding.

auto dealer winkel transport verkeer logistiek

De koppeling met Internet of Things

We kunnen digital signage ook aan het Internet of Things (IoT) koppelen, waarmee allerlei vormen van sensoring mogelijk worden.

  1. Denk aan kentekenherkenning: wanneer er een auto aan komt rijden waarvan het kenteken geregistreerd is, moet de slagboom automatisch opengaan. Dat gaat met een domme slagboom niet. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van het IoT, kan het echter wel.
  2. Of neem een winkelier die graag wil dat er een video getoond wordt als een klant een product oppakt. Sensoren en het IoT maken dit mogelijk. De bewegingssensoren geven een seintje aan een mediaplayer dat er een video afgespeeld moet worden. Dit gebeurt allemaal in realtime. Met andere woorden: zodra de klant een product oppakt, wordt meteen de video afgespeeld.
  3. Een derde voorbeeld: een bedrijf wil voor hun productiehal een grote videomuur installeren. Daar hangen drie drukknoppen naast. Elke dag wordt er op de muur een nieuwe stelling getoond. Medewerkers kunnen dan fysiek een knop indrukken, waarna de rating getoond wordt op de muur. Hoeveel mensen hebben op de groene knop gedrukt?

Het gaat bij deze voorbeelden niet enkel om het verzenden van data, maar ook om het ontvangen ervan. Vervolgens kan de data gebruikt worden door het bedrijf, bijvoorbeeld voor analyse.

In ons volgende artikel gaan we in op smart publishing. Op basis van data kunnen we zelfs geautomatiseerd content laten zien.

Wil je meer weten over het slimme communicatieplatform? Neem dan gerust contact met ons op.

nl_NLNederlands