Serious games worden ingezet in diverse velden, zoals bijvoorbeeld defensie, luchtvaart, onderwijs en gezondheidszorg. Serious games in de gezondheidszorg kunnen zowel ingezet worden voor de training van professionals als bij de begeleiding van patiënten. In dit artikel wordt gekeken naar een aantal van deze toepassingen van serious games in de gezondheidszorg. Er zijn binnen de gezondheidszorg diverse toepassingen van serious games voor patiënten te bedenken, zo kunnen serious games in de gezondheidszorg ingezet worden bij herstel en revalidatie.
In dit artikel gaat de aandacht uit naar drie toepassingsgebieden in het bijzonder. Namelijk: gedragseducatie, therapie bij psychische problematiek en pijnbestrijding. Gesteld mag worden dat het merendeel van onderzoek naar de toepassing van serious games in de gezondheidszorg positieve resultaten laat zien.
Serious games faciliteren gedragsverandering door een vermakelijke en boeiende omgeving te bieden die aangepast kan worden op de persoonseigenschappen, en waarin kennisverbetering, en een toename in zelfvertrouwen en zelfregulerende skills kunnen plaatsvinden door middel van modellering en feedback. Met behulp van serious games kan eveneens motivatie onder patiënten vergroot worden. Hetgeen in de zorg van groot belang is aangezien patiënten vaak procedures moeten ondergaan of gedragingen moeten uitvoeren die pijnlijk of saai zijn. Gedragseducatie met behulp van serious games kan bijvoorbeeld in worden gezet bij obesitas en diabetes.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Serious games kunnen bij psychotherapeutische behandeling context scheppen voor gesprekken tussen therapeut en cliënt. Ook kunnen serious games ingezet worden om een effectieve relatie op te bouwen en betrokkenheid bij het therapeutische proces te verbeteren. Daarnaast kan een therapeut een cliënt observeren tijdens het gamen. Hierbij kan informatie verzameld worden over geheugenfuncties, motorische skills, en frustratietolerantie.
Onderzoek wijst uit dat tieners en kinderen sowieso liever naar therapie gaan en hier meer betrokken bij zijn als serious games onderdeel zijn van de behandeling. Vanwege de vele toepassingsgebieden binnen de psychische zorg is er gekozen om twee voorbeelden te gebruiken. Namelijk: fobieën en sociale vaardigheden. Bij de behandeling van fobieën door middel van exposure therapie kunnen serious games – al dan niet met behulp van virtual reality – ingezet worden.
De blootstelling aan de gevreesde stimulus kan in grote mate gecontroleerd worden. Ook kan de behandeling uitgevoerd worden in de praktijk van de therapeut, hetgeen kosteneffectief is en privacy biedt. Ten tweede kunnen serious games ingezet worden om sociale skills te ontwikkelen bij cliënten met bijvoorbeeld autisme. Voor deze cliënten bieden serious games met op regels gebaseerde omgevingen een veilige en aantrekkelijke manier om de geleerde skills meteen te oefenen in een virtuele omgeving.
De hoeveelheid benodigde aandacht om een serious game te spelen, kan de speler afleiden van de sensatie van pijn. De game in kwestie heeft in dat geval een pijnstillend effect. Bewuste aandacht wordt afgeleid en de patiënt geeft een verzwakte subjectieve pijn aan. Serious games zijn onder andere toegepast bij brandwonden, postoperatieve pijn, chemotherapie en tandartsbehandelingen. Ook zijn patiënten die worden afgeleid bijvoorbeeld minder misselijk tijdens een behandeling en zijn er minder verdovende middelen nodig.
Dit artikel is onderdeel van een serie.
ees meer:
Deel 1 – Wat zijn serious games: een introductie
Deel 3 – Serious games voor ouderen – balans en cognitie
Deel 4 – De toekomst van serious games in de gezondheidszorg
Infographic – Serious games-toepassingen in de zorg
Bronnen – Bronnen 3Bplus artikelen serious games