EN

Aan de slag met integrale oplossingen met sensoren

In onze blog bespreken we wat ons bij 3Bplus bezighoudt. We behandelen nieuwe ideeën en technologieën, en vertellen hoe wij deze inzetten. Ditmaal vertelt oprichter Ronald de Jongh over integrale oplossingen, waarbinnen sensordata uit verschillende bronnen gebundeld kan worden.

Weg met het hokjesdenken

Ik zie dat mensen te vaak in hun eigen hokjes denken. Ze zijn bezig met het meten van ofwel luchtkwaliteit, of met veiligheid, of met verkeersdrukte. De informatie die over al deze onderwerpen binnenkomt, kan echter juist uitstekend gecombineerd worden.

Ik denk na over integrale oplossingen, waarbinnen data uit verschillende bronnen gebundeld kan worden. Als we een koppeling tussen data (uit verschillende bronnen) maken, is het voor een gebruiker veel duidelijker wat de impact is en hoe hij zijn voordeel met de data kan doen. Neem als voorbeeld een app waarin allerlei informatie voor hardlopers gebundeld kan worden. Het is leuk als mensen kunnen zien wanneer de luchtkwaliteit het beste is. Maar het is nog leuker als ze samen met anderen kunnen lopen, als ze eens een andere route kunnen proberen, en kunnen bepalen waar ze het beste kunnen stoppen om een pauze te houden. Wij bundelen al deze informatie in een integrale oplossing.

Een van de grote voordelen van een integrale oplossing is het gebruiksgemak. Na de invoering van de gewenste parameters komt alle informatie op een enkele app binnen. Mensen willen niet gebruik moeten maken van verschillende apps, waarna ze deze informatie nog zelf moeten combineren. Daarbij komt nog dat we de beschikking over allerlei sensordata al hebben, zodat een bundeling tot een integrale oplossing in principe ook niet meer kost.

Integrale oplossingen zorgen voor bewustwording

Een tweede voorbeeld van een integrale oplossing heeft te maken met wachtrijmanagement. Deze app kan verkeer verdelen op basis van drukte, uitstoot, werkzaamheden en calamiteiten. De gebruiker krijgt op basis van deze data een tijdslot waarbinnen hij het beste in de auto kan stappen. Dat levert een rustiger verkeersbeeld op en uiteindelijk zijn mensen ook nog eens sneller op hun bestemming. De informatie wordt bij deze oplossing ook weer teruggekoppeld aan de sensorsystemen, zodat je bijvoorbeeld verkeerslichtinstallaties kunt aanpassen.

Ik vind bewustwording erg belangrijk. Als je een stoplicht langer op rood zet, moet je mensen de oorzaak daarvan doorgeven. Als je daarbij communiceert dat het erg druk is, of dat er teveel uitstoot is, dan snappen ze ook waarom ze een andere route moeten nemen. Je kunt alles technisch willen oplossen, maar als mensen het niet begrijpen, gaat de oplossing nooit werken. Pas als mensen erin geloven, passen ze ook daadwerkelijk hun vertrektijden aan.

Ik kom bij enorm veel bedrijven, overheden en mensen over de vloer. Omdat ik daar hoor en zie waar zij mee bezig zijn, kan ik nadenken over het combineren van oplossingen. Ik zie verbindingen en mogelijkheden. Ik denk sowieso dat we steeds meer integrale oplossingen gaan zien. Er komt namelijk steeds meer data beschikbaar, waarmee we goede dingen willen doen. Grote maatschappelijke problemen van onze tijd kun je alleen oplossen als je bewustwording creëert. Integrale oplossingen waarbij mensen profijt hebben van de gebundelde sensordata en deze ook daadwerkelijk begrijpen, kunnen daar enorm aan bijdragen.

Ronald de Jongh 3Bplus
Ronald de Jongh 3Bplus

LinkedIn

Related articles

Popular articles

PrivacybeleidCookie beleid
3Bplus © All rights reserved
WEBSITE PROJECT: