078-2034021 algemeen@3bplus.nl

Vandaag kijken we voor de tweede keer naar een aantal manieren waarop merken Artificial Intelligence (AI) in kunnen zetten voor hun marketingstrategie (via Marketingfacts). We kijken vandaag naar een aantal innovatieve AI-oplossingen. Te beginnen met kassaloze supermarkten.

Het eerste deel van deze artikelserie over de kansen van AI voor merken vind je hier.

De slimme supermarkt

In een kassaloze supermarkt hoef je na het boodschappen doen niet langer langs de kassa om af te rekenen. Dat werkt zo: je opent de deur met je betaalpas. Vervolgens wordt er automatisch betaald als je weer vertrekt. Je hoeft om gebruik te maken van deze kassaloze supermarkt zelfs geen producten te scannen of een app te downloaden.

Meer informatie over de kassaloze supermarkt vind je hier.

Dit slimme supermarktsysteem maakt gebruik van camera’s, die registreren waar je je in de supermarkt bevindt. Ook zijn er slimme schappen geplaatst, die registreren of je een product pakt. Als je klaar bent met winkelen, weet het systeem welke boodschappen je in je tas hebt, zelfs als je tussendoor producten weer teruglegt. Bij de uitgang neem je plaats op twee sensoren die je ter controle laten zien welke boodschappen je bij je hebt. Je hoeft dan alleen nog maar even op akkoord te drukken, waarna er automatisch betaald wordt en vervolgens de deuren weer opengaan.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

groente supermarkt schap

Data-analyse met Artificial Intelligence

Deze slimme camera’s (op basis van Computer Vision) kunnen ook ingezet worden om het aanbod in winkels te optimaliseren: welke schappen worden veel bekeken? Welke klant komt wanneer in de winkel? Uiteraard kan AI ook ingezet worden voor data-analyse achteraf, zoals bijvoorbeeld bij het interpreteren van klantdata. Dit is bijvoorbeeld handig om de juiste reclame, met de juiste triggers, aan de juiste klanten op het juiste moment te tonen.

AI kan bij adverteren op allerlei manieren ingezet worden. Denk aan geavanceerde A/B-testen, waarbij computers steeds nieuwe varianten van een advertentie of tekst kunnen testen. Of neem programmatic advertising, waarbij AI-systemen zelf beslissen of het zinvol is om extra budget in een lopende campagne te investeren. Dat betekent dat campagnes op organische wijze vorm kunnen krijgen, op basis van duizenden testen. AI kan content zelf real-time aanpassen terwijl de bezoeker deze bekijkt. Zodoende kan een bezoeker die een webshop dreigt te verlaten bijvoorbeeld een lagere prijs voorgeschoteld krijgen.

Slimme camera’s

Slimme camera’s kunnen ook buiten gebruikt worden, bijvoorbeeld om de nummerborden van auto’s te analyseren. Met ANPR (Automatic Number Plate Recognition) zorg je ervoor dat geautoriseerde personen, zoals personeel en bezoekers, zonder oponthoud een afgesloten parkeerterrein op kunnen rijden. De toegangscontrole wordt bepaald op basis van het kenteken van de auto. En dat gaat niet alleen sneller dan bij het gebruik van een intercom of pasjes, het is ook een stuk makkelijker. Zodra een gerechtigd kenteken zich aandient, zorgt de slimme camera ervoor dat de poort zelfstandig geopend wordt.

Benieuwd wat 3Bplus voor je kan betekenen op het gebied van slimme camera’s en ANPR? Neem gerust contact met ons op!

Meer lezen over dit onderwerp?

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Artificial Intelligence (AI) in retail: klantverwachtingen per generatie
Steeds meer klantinteracties op basis van Artificial Intelligence (AI)
Slimme ventilatie in de strijd tegen het coronavirus
De staat van de Internet of Things-markt (in de nabije toekomst)

Share This