Dat vliegen groener moet, mag duidelijk zijn. De luchtvaart kijkt hierbij naar verschillende nieuwe technologieën. We lichten elektrische motoren, alternatieve brandstoffen en betere navigatie uit als manieren om de CO2-uitstoot van de sector te kunnen terugdringen.
In een artikel op National Geographic lezen we meer over manieren waarop vliegen groener gemaakt kan worden. We lichten drie van deze nieuwe technologieën uit, te beginnen met alternatieve brandstoffen. Er zijn namelijk al maatschappijen die experimenteren met biobrandstoffen van plantaardige oliën. Uit onderzoek blijkt dat we daarmee de CO2-uitstoot van vliegtuigen met meer dan 60 procent kunnen verminderen. Maar niet alle biobrandstoffen zijn even milieuvriendelijk.
Veelbelovender is wat dat betreft synthetische brandstof op basis van waterstof. Voor de productie daarvan wordt gebruik gemaakt van (het liefst hernieuwbare) elektriciteit om water te splitsen in waterstof en zuurstof. Bij dit proces wordt een elektrische stroom door water – dat is samengesteld uit twee waterstofatomen en één zuurstofatoom – gevoerd om de moleculen te splijten. Daarna wordt het waterstof wordt gecombineerd met CO2 om er vliegtuigbrandstof van te maken.
Lees meer: Wat is waterstofenergieopslag en wat zijn de toepassingen?
Elektrische auto’s zijn gelukkig al heel gebruikelijk. Elektrische vliegtuigen nog niet. Maar dat zou wel eens snel kunnen veranderen. Overal ter wereld werd geëxperimenteerd, zoals bijvoorbeeld in Noorwegen waar (kleine) elektrische vliegtuigen de vele eilanden met elkaar moeten verbinden. Helaas lijkt het voor de nabije toekomst nog lastig om grotere vliegtuigen over langere aftanden elektrisch te laten vliegen.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Sommige luchtmaatschappijen kijken daarom naar hybride systemen die zowel elektriciteit als waterstof gebruiken. Daarmee kan namelijk de actieradius vergroot worden. Zoals gezegd kan waterstof als opslagmedium voor energie fungeren. We kunnen duurzame energie effectief opslaan. Totdat bijvoorbeeld een brandstofcel of een motor het weer omzet in elektriciteit.
Met een brandstofcel wordt, net als een batterij, direct elektriciteit gemaakt uit twee stoffen. De brandstofcel combineert de opgeslagen waterstof met zuurstof om elektrische energie op te wekken, met water als bijproduct. De elektriciteit kan worden gebruikt voor de voeding van een elektrisch apparaat, een elektromotor (in een voertuig) of van het elektriciteitsnet.
Lees meer: Artificial Intelligence bepaalt het energieverbruik van een woning
Een volgende manier om vliegen duurzamer te maken, heeft te maken met Artificial Intelligence (AI). Luchtvaartmaatschappijen maken al tientallen jaren gebruik van computers om de best mogelijke tijdstippen en routes voor hun vluchten uit te zoeken. AI kan helpen om het brandstofverbruik nog verder terug te dringen. AI-algoritmes kunnen bijvoorbeeld luchtverkeersleiders helpen om strakkere vertrek- en aankomstschema’s te hanteren en het aantal vertragingen te verminderen, zodat vliegtuigen minder lang boven een luchthaven moeten rondcirkelen.
Wanneer vliegtuigen meer uitgerust worden met sensoren zal er steeds meer data verzameld worden. Het voeren van deze data aan AI-algoritmes leidt tot meer inzichten en dus verbeteringen. Nieuwe vliegtuigontwerpen zullen in de toekomst mogelijk op algoritmen berusten, waarbij er natuurlijk ook rekening waarin rekening wordt gehouden met zaken als CO2-uitstoot.
Wil je meer weten over de slimme én duurzame oplossingen van 3Bplus? We hebben ons in de afgelopen jaren gespecialiseerd in de toepassing van smart-technologie. 3Bplus is actief in het aanbieden van integrale slimme oplossingen voor smart cities, smart homes en smart citizens. Daarbij maken we ook gebruik van waterstof(opslag). Wij laten u graag de mogelijkheden en de voordelen zien. Neem gerust contact met ons op.
Meer lezen over dit onderwerp?
Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
Zo werken slimme camera’s die smartphones in de auto detecteren
Verkeersveiligheid vergroten met voorspellende analyse met AI
Plan voor Europees waterstofnetwerk gepresenteerd
Europese Commissie presenteert strategie voor waterstofenergie
Mis nooit meer een artikel: volg ons op LinkedIn.