Waarom verhoogt Ziggo de prijzen van internet?

Ziggo heeft een verhoging van de tarieven van de meeste van zijn internetabonnementen aangekondigd. Als Solution Partner van VodafoneZiggo vertelt 3Bplus je graag meer over deze tariefsverhoging.

Algemene vragen

1. Waarom verhoogt Ziggo de prijzen?

De tarieven van veel Ziggo-abonnementen wijzigen per 1 juli. Dat is helaas onvermijdelijk nu het bedrijf geconfronteerd wordt met flink hogere kosten voor bijvoorbeeld netwerkapparatuur en energie. Ondanks dat overal in Nederland de kosten van producten en diensten fors stijgen, heeft Ziggo deze tariefwijziging (met gemiddeld +3,5%) zoveel mogelijk beperkt gehouden.

Ook zijn de nieuwe tarieven nodig om te kunnen blijven investeren in de capaciteit en innovatie van de netwerken. Dit is noodzakelijk omdat er steeds hogere eisen aan worden gesteld:

  • Het datagebruik op hetnetwerk blijft explosief groeien door o.a. streamingdiensten, thuiswerken en gaming (de afgelopen twee jaar is het vaste dataverbruik met meer dan 60% gegroeid). 
  • We maken met steeds meer apparatuur gelijktijdig gebruik van het netwerk (smartphone, tablet, laptop). 
  • Aan de veiligheid van internet worden steeds hogere eisen gesteld, onder andere door alle risico's van cybercrime. 
  • De veranderingen in tv-kijken vragen om een voortdurende verbetering en afstemming van onze mediaboxen en de Ziggo GO-app (o.a. activeren en betalen van streamingdiensten op de Mediabox, de introductie van de Next Mini en uitbreiding van HD en 4K-beeldkwaliteit). 

Klanten die een nieuw tarief krijgen, zijn hier inmiddels over geïnformeerd. Daarnaast zijn alle klanten geïnformeerd over een wijziging in de Algemene Voorwaarden

2. Wanneer gaan deze wijzigingen in?   

Op 1 juli gaan de nieuwe prijzen en nieuwe algemene voorwaarden in voor bestaande klanten. Voor nieuwe klanten gaan de algemene voorwaarden in vanaf 9 mei.

3. Wijzigen de eenmalige kosten (B2C) ook?   

De eenmalige kosten blijven hetzelfde.

4. Geldt de prijswijziging voor alle klanten en producten van Ziggo? 

 Deze wijzigingen zijn:  

  1. Aanpassing van het tarief van verschillende internetpakketten  
  2. Aanpassing in het tarief van Volop Bellen 
  3. Aanpassing van het start- en minuuttarief van vaste telefonie

De klantgroep die een nieuw tarief krijgt, is hier inmiddels over geïnformeerd.

5. Worden de prijzen van Vodafone-abonnementen ook verhoogd?  

Nee, de nieuwe tarieven zijn enkel op de Ziggo-abonnementen van toepassing.

6. Waarom krijgt niet iedere klant dezelfde prijswijziging?   

Ziggo heeft van oudsher veel verschillende abonnementen. Daardoor verschillen ook de aanpassingen. Wel zet men dit jaar een stap om de tarieven iets meer te harmoniseren, zodat klanten met vergelijkbare pakketonderdelen ongeveer hetzelfde gaan betalen.

7. Gelden de verhogingen ook voor (nieuwe) klanten die tussen 9 mei en 1 juli een dienst bestellen?  

Ja, de nieuwe tarieven gelden ook voor klanten en prospects die tussen 9 mei en 1 juli een dienst afnemen. Klanten worden bij het aangaan van een nieuw abonnement duidelijk geïnformeerd over de prijs die zij per 1 juli gaan betalen. 

8. Wat gebeurt er met de huidige promo/korting van de klant?   

De nieuwe tarieven zijn vanaf 1 juli ook voor deze klantgroep van toepassing. Als er een actiekorting is afgesproken, dan behoudt de klant die. De actiekorting wordt berekend over het nieuwe tarief dat van toepassing is. Vaste kortingen blijven hetzelfde.

9.  Hoe heeft Ziggo deze prijsverhoging bepaald?

Ziggo begrijpt dat iedere prijsverhoging vervelend is. Daarom streeft men ernaar prijsverhogingen zoveel mogelijk te voorkomen. In dit geval kan Ziggo er helaas niet aan ontkomen, omdat het bedrijf dit jaar te maken heeft met veel hogere kosten. Men heeft de gestegen kosten naar rato doorberekend in de nieuwe tarieven van de verschillende abonnementen. Sommige klanten hebben abonnementsprijzen die zoveel verschillen van het huidige landelijke tarief van Ziggo dat het bedrijf een poging doet deze abonnementsprijzen te harmoniseren zodat klanten met vergelijkbare pakketonderdelen ongeveer hetzelfde gaan betalen.

10. Waarom is jullie gemiddelde tariefwijziging hoger dan bij KPN?

Ziggo heeft een gemiddelde stijging van +3,5%. Dat ligt fors lager dan de huidige inflatiecijfers. De nieuwe tarieven zijn helaas onvermijdelijk nu het bedrijf geconfronteerd wordt met flink hogere kosten voor bijvoorbeeld netwerkapparatuur en energie. Voor vragen over eventuele wijzigingen bij KPN verwijzen we je graag door naar KPN.

11. Wat is de gemiddelde prijsverhoging?  

Een deel van de abonnementen wordt in prijs verlaagd en een deel verhoogd. Daarmee zet Ziggo dit jaar een stap om de tarieven te harmoniseren, zodat klanten met vergelijkbare pakketonderdelen ongeveer hetzelfde gaan betalen. De gemiddelde verandering op basis van alle tariefverlagingen -en verhogingen is 3,5%.

12. Is er binnen de prijsverhoging ook sprake van inflatiecorrectie?  

Er is bij het bepalen van de nieuwe tarieven rekening gehouden met de kostenstijgingen die tot inflatie leiden.   

13. Waarom wordt mijn prijs verlaagd?

Een deel van de abonnementen wordt in prijs verlaagd en een deel verhoogd. Daarmee zet Ziggo dit jaar een stap om de tarieven te harmoniseren zodat klanten met vergelijkbare pakketonderdelen ongeveer hetzelfde gaan betalen. De gemiddelde verandering op basis van alle tariefverlagingen -en verhogingen is €2,12.  

14. Waarvoor geldt de prijsverlaging?

De prijsverlaging geldt voor het merendeel van de Internet Giga-abonnementen en een paar varianten van Internet Start/ Internet Start XXL in combinatie met TV Max. 

15. Zijn deze prijsverlagingen nu vanwege de uitrol van glasvezel?  

Nee. De tarieven van de Ziggo-pakketten wijzigen omdat het bedrijf dit jaar te maken heeft met veel hogere kosten, zoals het duurder worden van netwerkapparatuur en een enorme prijsstijging op het energieverbruik van het netwerk. Om hun sterke netwerken te behouden, investeert het bedrijf voortdurend. Ziggo volgt een hybride netwerkstrategie, die hen in staat stelt de meest flexibele en innovatieve speler in de markt te zijn. Zo rolden ze als eerste 5G in Nederland uit en maakten ze als eerste 1 Gigabit snelheden in heel Nederland mogelijk. Dit doet men op het vaste netwerk dat dit jaar door Umlaut als nummer 1 netwerk van Nederland werd getest. De nieuwe tarieven zorgen ervoor dat Ziggo kan blijven innoveren, zodat klanten, nu en in de toekomst, gebruik kunnen maken van de digitale oplossingen die ze nodig hebben. 

Communicatie

16. Hoe wordt je geïnformeerd?

Ziggo informeert klanten vanaf 9 mei t/m 31 mei via e-mail of brief. Mensen waarvan het bedrijf ziet dat de e-mail niet is aangekomen krijgen alsnog een brief op 31 mei. 

17. In de brief/email staat een ander abonnement. Hoe kan dit?

Dat heeft te maken met de klantsituatie op het moment dat de eerste campagneselectie is gemaakt begin april. Ziggo begon met die data om de eerste klantcommunicatie op te stellen. Als een klant na die datum zijn/haar pakket aanpast, dan krijgt de klant op een later moment in mei nog een tweede bericht met de juiste prijswijziging.

18. Mag ik opzeggen naar aanleiding van deze prijsverhoging? 

Hogere abonnementskosten zijn niet leuk, dat begrijpt Ziggo als geen ander. Zeker niet in een periode dat alles duurder wordt. Tegelijk zullen klanten begrijpen dat ook de kosten van de provider stijgen. Mocht je toch willen opzeggen, dan kan dat kosteloos en voor alle producten vanaf 9 mei tot en met 30 juni 2022.

Overige vragen

19. Waar kun je meer informatie over deze wijzigingen vinden?   

Elke klant die geraakt wordt door de prijswijziging krijgt vanaf 9 mei een bericht via e-mail of per brief.

20. Heeft deze prijswijziging verband met Ziggo's sponsordeal met Ajax?  

Nee, het partnership met Ajax staat hier los van.

21. Moet de klant op een jaarlijkse prijsverhoging rekenen?   

Ziggo bekijkt altijd jaarlijks of een prijsaanpassing noodzakelijk is. 

22. Waarom moet ik meer betalen, terwijl Ziggo Engels voetbal (Premier League), HBO en Formule 1 niet meer aanbiedt? 

Helaas is het zo dat er soms sportrechten bij Ziggo weggaan, waarvoor het bedrijf dan nieuwe sportrechten terugkoopt. Ziggo vindt het erg jammer dat ze Formule 1 en vanaf het volgende seizoen Premier League niet meer kunnen aanbieden op Ziggo Sport. Het is de ambitie om klanten toegang te bieden tot hun favoriete content, daarom investeert men continu in uitbreiding van het aanbod, en verbetering van producten en diensten.  

  • Dit jaar alleen al heeft Ziggo 16 nieuwe sportrechten aangekocht en 11 bestaande sportrechten verlengd, zoals de Ligue 1, Moto GP en rugby. Ze hebben de samenvattingen van Formule 1 verkregen en zetten met de vertrouwde verslaggevers het Ziggo Sport Race Café door.  
  • Ook hebben alle Ziggo-klanten nu toegang tot het eerste kanaal van ESPN.  
  • Op het gebied van kijkervaring werpen de investeringen hun vruchten af. Zo heeft Ziggo steeds meer apps (Prime Video, Hayu) beschikbaar gemaakt op de Mediabox Next en Next Mini, biedt men het meest uitgebreide aanbod aan HD en 4K-beeldkwaliteit (Olympische Spelen, Champions League) en breidt men met de nieuwe mediabox Next Mini de kijkervaring voor zoveel mogelijk klanten uit. 

HBO heeft ervoor gekozen de content vanaf 2022 via hun eigen streamingdienst HBO Max aan te bieden. Het content aanbod in Movies & Series L en XL is ververst door een breed palet aantrekkelijke nieuwe titels. Zo kunnen klanten kijken naar iconische films als Pulp Fiction, Top Gun en Star Trek, kaskrakers als Mission Impossible, complete series als Dexter en Ray Donovan, exclusieve series zoals American Rust en Spy City en nieuwe series met exclusieve seizoenen van bijvoorbeeld Evil en City on a Hill. 

Snelheidsverhoging

23. Voorgaande jaren is de snelheid verhoogd voordat de prijs omhoog gaat, waarom dit jaar (nog) niet?  

Ziggo heeft eind april nieuwe snelheden aangekondigd. Met de aanpassingen groeit men mee met de behoefte van de klanten.

24. Is de prijsverhoging een gevolg van de aankomende snelheidsverhoging?  

De prijswijziging staat los van individuele activiteiten of innovaties, zoals de snelheidsverhoging die 1 juli ingaat. De nieuwe tarieven zijn gebaseerd op het totale beleid om de netwerken stevig en stabiel te houden. Dit is noodzakelijk omdat er steeds hogere eisen aan worden gesteld en de infrastructuur cruciaal is voor de samenleving. Gelijktijdig heeft men te maken met steeds hogere kosten om het investeringsniveau op peil te houden.

25. Kan ik ook afzien van de snelheidsverhoging zodat mijn pakket niet duurder wordt?

Nee, maar je kunt wel je abonnement wijzigen.

Opzeggen

26. Mag ik opzeggen a.d.h.v. de wijzigingen?

Ja, zowel op basis van de prijsverhoging als de wijziging van de algemene voorwaarden mag de klant opzeggen. Dus ook als een klant alleen de Algemene Voorwaarden wijziging heeft, dan heeft de klant opzegrecht. 

27. Mag ik ook Vodafone of Hollandsnieuwe opzeggen?

Ja. Door de nieuwe telecomwet hebben klanten het recht om kosteloos het abonnement van Vodafone en/of Hollandse nieuwe op te zeggen als het contract van Ziggo wordt ontbonden.

28. Mogen nieuwe klanten die vanaf 9 mei een nieuw pakket afnemen ook opzeggen?

Nee. Klanten die vanaf 9 mei klant worden gaan akkoord met de nieuwe Algemene Voorwaarden en nieuwe prijs per 1 juli 2022 en hebben dus geen recht om op te zeggen. Natuurlijk geldt de wettelijke bedenktijd van 14 dagen wel gewoon.

Neem voor meer uitleg of andere vragen over de aanpassingen bij Ziggo gerust contact met ons op.

Related articles

Popular articles

PrivacybeleidCookie beleid
3Bplus © All rights reserved
WEBSITE PROJECT: