“Transport en nutsbedrijven hebben veel te winnen bij smart cities”

Black & Veatch publiceerden een rapport over smart cities. Het bedrijf duikt daarbij in het huidige landschap van smart cities-projecten. Het rapport laat zien dat de grote meerderheid van de respondenten nog steeds denkt dat smart city-projecten onze kwaliteit van leven kunnen verbeteren.

We zetten een aantal interessante conclusies op een rijtje. Eerst echter nog even een reminder. Want wat is een smart city ook alweer?

Wat is een smart city?

Een smart city wil antwoord bieden op de uitdagingen van onze tijd, zoals duurzaamheid als levenskwaliteit. Dit wordt onder meer bereikt door de efficiëntie van de stedelijke werking en diensten te verbeteren. Een smart city moet kort gezegd een goede plek zijn om te wonen, met de best mogelijke levenskwaliteit en met een zo efficiënt mogelijke inzet van middelen.

De belangrijkste doelstellingen van slimme steden zijn:

  1. verbetering van de milieukwaliteit, onder meer door files te verminderen en gebouwen energiezuiniger te maken.
  2. verbetering van de kwaliteit van leven, onder meer door het openbaar vervoer en de gezondheidszorg te verbeteren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mobiliteit transport benzine pomp

Technologie en data zijn onmisbaar in smart cities

Technologie en data zijn zeer belangrijke hulpmiddelen om steden slim te maken. Door data te verzamelen, heb je de beschikking over concrete, feitelijke informatie. Met cijfers kun je vergelijken, rekenen, voorspellen en controleren. Veel van de data is afkomstig uit het Internet of Things; apparaten met sensoren, die verbonden zijn met het internet. Daarnaast produceren consumenten, organisaties, overheden en bedrijven zelf steeds meer data.

Het huidige smart city-landschap

Het rapport van Black & Veatch laat zien dat inspanningen om steden slimmer te maken toenemen. Financiering blijft nog steeds een hindernis; bijna twee derde van de gemeenten wijst op financiering als een belangrijke belemmering voor de invoering van slimmere systemen.

Het aantal elektrische voertuigen neemt toe, ook wordt nieuwe technologie zoals autonome voertuigen steeds meer geaccepteerd. Volgens de respondenten kan vooral de transportsector profiteren van slimme stadsinitiatieven, daarnaast worden voornamelijk nutsbedrijven genoemd.

Gemeenschappen worden steeds meer verbonden, hetgeen kan helpen om openbare veiligheid beter te bewaken. Wanneer mensen aan smart cities denken, denken ze meestal aan wifi-punten en slimme straatlantaarns, en niet aan technologie als gezichtsherkenning. Het rapport spreekt hierbij over safe cities. Veel initiatieven staan nog in de kinderschoenen, maar toch is duidelijk dat steden beginnen na te denken over de plaats van openbare veiligheid in hun smart city-plan.

Kwaliteitscontrole, efficiëntie en andere verbeteringen in de keten; het Industrial Internet of Things (IIoT) wordt steeds aantrekkelijker voor de industriële en productiesector. Helaas lopen veel bedrijven ook het risico te verdrinken in een zee van data. Het is noodzakelijk een strategie te ontwikkelen om de gegevens te kunnen analyseren en benutten. Er is echter wel sprake van een groeiend bewustzijn dat dit de belangrijkste component is van een smart city stad.

Smart city-initiatieven naar een hoger niveau tillen, is niet eenvoudig, maar steden en bedrijven lijken meer grip te krijgen op het opbouwen van momentum, het betrekken van stakeholders en het informeren van het publiek.

Meer lezen over dit onderwerp?

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Wat zijn de smart city-trends voor de nabije toekomst?
Voorbeelden van smart city-technologie – verkeer, milieu en meer
Hoe wordt een stad een smart city – de weg naar een slimme stad
Belemmeringen voor de komst van smart cities

Related articles

Popular articles

PrivacybeleidCookie beleid
3Bplus © All rights reserved
WEBSITE PROJECT: