In dit artikel gaan we in op de toepassing van serious games in de gezondheidszorg. We bespreken een aantal voorbeelden van toepassingen. Eerst geven we echter een definitie en behandelen we de voordelen van het toepassen van een serious game.
Serious games worden al jarenlang ontwikkeld, maar dan vaak wel onder verschillende pseudoniemen, zoals educatieve games. Een serious game kan kunnen afkomstig zijn uit elk genre, elke technologie gebruiken en ontwikkeld zijn voor elk platform. Het verschil met ‘gewone’ games betreft het doel van de game: educatieve games zijn ontworpen om spelers te onderwijzen, trainen of om hun gedrag te veranderen. Het is echter niet zo dat een serious game niet leuk is. Wel is het zo dat er daarnaast nog een ander doel aan te wijzen is.
Educatieve games kunnen een positieve impact kunnen hebben op de ontwikkeling van vaardigheden, vooral wanneer de game in kwestie boeiend en motiverend is. Een van de redenen waarom games hierbij effectief zijn, is dat het leren en trainen plaatsvindt binnen een context die betekenisvol is voor de game. Daarnaast kan men door middel van een serious game situaties beleven die in de echte wereld onmogelijk of lastig te creëren zijn.
Met behulp van een serious game kan eveneens motivatie onder patiënten vergroot worden. Hetgeen in de zorg van groot belang is aangezien patiënten vaak procedures moeten ondergaan of gedragingen moeten uitvoeren die pijnlijk of saai zijn. Gedragseducatie met behulp van een educatieve game kan bijvoorbeeld in worden gezet bij obesitas en diabetes.
Bij de behandeling van fobieën door middel van exposure therapie kan een serious game – al dan niet met behulp van virtual reality – ingezet worden. De blootstelling aan de angst kan in grote mate gecontroleerd worden. Hetzelfde geldt voor de training van sociale skills, bijvoorbeeld bij mensen met autisme. Voor deze mensen bieden educatieve games een veilige en aantrekkelijke manier om de geleerde skills meteen te oefenen.
De aandacht die nodig is om een serious game te spelen, kan de speler afleiden van de sensatie van pijn. De game in kwestie heeft in dat geval een pijnstillend effect. Zijn aandacht wordt afgeleid en de patiënt geeft een verzwakte subjectieve pijn aan. Educatieve games zijn onder andere toegepast bij brandwonden, postoperatieve pijn, chemotherapie en tandartsbehandelingen.
Ook ouderen kunnen veel baat bij educatieve games hebben. Neem een serious game die zich richt op beweging, ook wel een exergame genoemd. Hiermee kunnen ouderen hun balans oefenen. Een tweede toepassingsgebied betreft het verbeteren van cognitie. Door het brein uit te dagen met zogenaamde braintraining-games kunnen ouderen onder meer hun werkgeheugen verbeteren.
Wil je meer weten over wat 3Bplus kan betekenen op het gebied van serious games? We hebben ons in de afgelopen jaren gespecialiseerd in de nieuwste innovaties op het gebied van slimme technologie, zoals in smart homes. Wij laten je graag de mogelijkheden en de voordelen zien. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.