Digital signage, oftewel beeldschermcommunicatie, wordt steeds geavanceerder. We vertellen je graag wat er allemaal mogelijk is met geavanceerde digital signage, waarbij we ook gebruik kunnen maken van sensoren en data.
Vroeger werd gesproken over narrowcasting, een algemene term voor beeldschermcommunicatie in publieke ruimtes. Omdat de methodiek van beeldschermcommunicatie steeds slimmer is geworden, werd de term grotendeels vervangen door digital signage. Inmiddels gaat digital signage echter ook alweer veel verder dan het ‘enkel’ digitaliseren van bewegwijzering.
We spreken daarbij ook wel over digital signage 2.0. Daarmee bedoelen we een slim communicatieplatform, dat niet enkel ingezet kan worden voor beeldschermcommunicatie, maar waar nog veel meer mee mogelijk is.
Tekst gaat door onder de afbeelding.
De geavanceerde digital signage-oplossingen van vandaag de dag bestaan vaak uit een softwareplatform in de cloud en een mediaplayer. Gebruikers krijgen toegang tot de cloud via een website, waar ze in kunnen loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord. Het platform is intuïtief. Er is geen techneut of ontwikkelaar nodig, iedereen binnen een bedrijf kan met het platform omgaan.
We leggen de werking van het softwareplatform en de mediaplayer uit middels een voorbeeld:
In een kantoorgebouw wil men een bericht plaatsen op het scherm bij de kantine. De medewerker logt in op de website en komt in de softwareomgeving terecht. Daar kan hij of zij via de campaign builder een nieuwe campagne maken. Vervolgens is het simpelweg een kwestie van een tekst typen of een afbeelding naar het veld slepen. De campagne wordt vervolgens naar de mediaplayer verstuurd, waarna deze in realtime op het scherm bij de kantine getoond wordt.
De tekstverwerker uit bovenstaand voorbeeld is een voorbeeld van een van de apps in het softwareplatform. Daarnaast is er ook een winkel met apps, waar klanten nog veel meer apps kunnen vinden. Het gaat dan om basisapps, zoals een app voor het weerbericht en een menukaart, én apps die specifiek gemaakt zijn voor bepaalde klanten. Denk hierbij aan de bustijden, die heel relevant zijn voor een OV-bedrijf, maar waar een restaurant geen belang bij heeft.
Welke slimme toepassingen er mogelijk zijn met de oplossing leggen we je graag uit in ons volgende artikel. Als overtreffende trap eindigen we met smart publishing. Hoe sensoren en data smart smart publishing mogelijk maken lees je in dit artikel.
Alvast een voorproefje? Neem een vakantiepark. Het park maakt gebruik van kentekenherkenning, zodat de slagboom bij de ingang automatisch geopend wordt. Op een scherm zie je een persoonlijke begroeting en de route naar je huisje. Je huisje kun je vervolgens met je smartphone ontgrendelen. Ook kun je met het apparaat de kachel aanzetten en reserveren voor het restaurant. In het restaurant hangen slimme camera’s die zien hoe druk het is. Is het je te druk? Je krijgt op basis van historische data te zien wanneer het rustiger wordt. Al deze toepassingen kunnen gerealiseerd worden met één communicatieplatform.
Wil je meer weten over het slimme communicatieplatform? Neem dan gerust contact met ons op.