Ook deze week besteden we aandacht aan de inzet van technologie om onze samenleving coronaproof te maken. Vorige week richten we ons op verschillende toepassingsgebieden. Ditmaal kijken we specifiek naar welke oplossingen ons kunnen helpen om voldoende afstand van elkaar te houden, het zogenoemde social distancing. We zetten hieronder vijf voorbeelden op een rijtje.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
In de Volkskrant lezen we over de Aura Awara. Deze oplossing helpt onder meer receptionisten en barista’s om klanten op anderhalve meter afstand te houden. Het scherm van de oplossing toont twee figuurtjes gescheiden door een pijl en de tekst Keep your distance en Thank you. Wanneer iemand de balie toch te dicht nadert, kleurt het scherm rood. De afstand wordt gemeten met sensoren. Bedrijven kunnen het ‘verkeersbord’ met een smartphone-app zo afstellen dat er ook een alarmsignaal klinkt als iemand het afstand bewaren vergeet of negeert. Dankzij de Aura Aware kunnen bedrijven hun deuren weer openen en de oproep tot social distancing naleven. De sensoroplossing kan natuurlijk ook op andere manieren toegepast worden. Bijvoorbeeld op autonome auto’s die er obstakels mee kunnen detecteren. Ook kan gemeten worden hoeveel mensen zich in een ruimte bevinden. Daarmee kunnen bedrijven er onder meer voor zorgen dat er voldoende kassa’s geopend worden.
In hetzelfde artikel worden ook twee armbanden (voorbeelden van wearables) besproken: de Halo en de Rombit. Ook deze oplossingen zijn bedoeld om social-distancing te bewaken. De armbanden geven namelijk een signaal als de dragers te dicht bij elkaar komen. De oplossingen zijn in het bijzonder bedoeld voor werkplekken waar personeel normaal in elkaars nabijheid werkt, zoals een bouwplaats. Grappig genoeg werden zowel de Halo als de Rombit oorspronkelijk gemaakt voor andere toepassingen, respectievelijk het voorkomen dat personeel in aanraking zou komen met hoogspanningsapparaten en het waarschuwen voor bewegende kranen of voertuigen of als iemand te water raakte.
We vonden nog een bijzondere tech-oplossing in een artikel op Linkmagazine. Het gaat om Ocular: een digitale bezoekersteller, waarmee in winkels en publieke ruimtes bezoekersaantallen gemonitord kunnen worden. Ook dit systeem werk met sensoren, die het aantal bezoekers tellen dat de ruimte binnenkomt en weer verlaat. De software berekent vervolgens in real-time de bezettingsgraad. Bij Ocular hoort ook een display, waarop bezoekers meteen zien of ze naar binnen mogen of nog even moeten wachten. Is de bezettingsgraad te hoog, dan wordt een rood scherm getoond, zodat bezoekers weten dat ze moeten wachten.
Dankzij 3D-beeldanalyse is het mogelijk om diepte-analyses uit te voeren. Dankzij een 3D-camera veranderen we de ruimte in raster waarbinnen de precieze positie van elke pixel in de ruimte bekend is. Dat betekent de locatie van objecten en personen nauwkeurig bepaald kan worden. En als we de positie weten, kunnen we natuurlijk ook de afstanden tussen personen of objecten beter en nauwkeuriger meten. Dat betekent dat we 3D-beeldanalyse kunnen inzetten om te controleren of mensen voldoende afstand tot elkaar houden. Ondanks dat deze toepassing van Artificial Intelligence enorm futuristisch klinkt, is de technologie toch al beschikbaar. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
Meer weten over dit onderwerp?
Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
Coronaproof met sensoren én oog voor onze privacy
De inzet van zorgrobots tijdens de coronacrisis
Overzicht: Nederlandse tech-bedrijven die de coronacrisis bestrijden
De inzet van technologie bij diagnose en behandeling van corona