Sensoren: is de brug bij Genua de slimste constructie van Europa?

Gisteravond is de nieuwe brug bij de Italiaanse stad Genua geopend. De oude Morandi-brug stortte bijna twee jaar geleden in, waarbij 43 mensen omkwamen.

Inmiddels is er dus een nieuwe brug ontworpen en gebouwd, met een nieuwe naam: de San Giorgio-brug. De nieuwe constructie moet vooral steviger zijn dan de voorganger, maar daarnaast is de brug volgens de Italianen nu ook de slimste constructie van Europa, die voortdurend wordt gemonitord. Sensoren die op de brug geplaatst zijn, moeten waarschuwen als er iets mis is met de structuur van de brug.

Wat is een sensor?

Voordat we je meer vertellen over de gebruikte sensoren op de brug leggen we eerst nog even kort uit wat een sensor ook alweer is.

Een sensor is een kunstmatige uitvoering van wat in de biologie een zintuig wordt genoemd. Met een sensor neemt een machine de omgeving waar en kan informatie verzameld worden. Met sensoren verzamelen apparaten gegevens over de manier waarop ze worden gebruikt en over de omgeving om hen heen. De verzamelde data kan zo simpel zijn als een meting van de temperatuur of zo complex als een volledige video feed. Maar denk ook aan sensordata in de vorm van locatie, geluid, of vochtigheid, en verschillende metingen van machines of ons lichaam.

Een bekende uitspraak is: “meten is weten”. Hiermee wordt gewezen op het grote belang van het uitvoeren van metingen voor het beschikbaar maken van concrete, feitelijke informatie. Met cijfers kun je vergelijken, rekenen, voorspellen en controleren.

Meer uitleg over verschillende termen die te maken hebben met slimme apparaten, zoals Internet of Things en Artificial Intelligence, vind je hier.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

industrie bouw bouwvakker werk

Nederlandse sensoren in Genua

Om de nieuwe San Giorgio-brug te monitoren, spelen Nederlandse sensoren een sleutelrol. Remco Nieuwland van Somni vertelt Cobouw dat de sensoren worden geplaatst op de pijlers waar de brug op gebouwd is. Bij veranderingen in de structuur kan worden besloten om in te grijpen, onderhoud te plegen of in geval van zwaar weer de brug te sluiten.

Glasvezeltechniek bij sensoren

Door gebruik te maken van glasvezeltechniek is het mogelijk om tien of meer sensoren aan te sluiten op één enkele draad, zodat er geen bundels van honderden kabels nodig zijn om te controleren of het dek niet te sterk trilt, een pijler verzakt of een ligger vervaarlijk doorbuigt. Bij deze glasvezeltechniek kan de toestand van de omgeving kan worden afgelezen door het terugkaatsen van licht, waarbij vooral de kleur veelzeggend is. Het idee is dat de sensor licht van een andere kleur reflecteert naarmate hij bijvoorbeeld harder trilt of wanneer de hellingshoek groter.

Waarom de brug slim is

Somni heeft voor de brug in Genua 72 van deze tiltsensoren geleverd. De bijna twee kilo zware behuizing waarin de sensor is ondergebracht werkt daarbij als het schietlood. Hoeveel de brugpijler daarvan afwijkt valt dus af te lezen aan de lichtkleur die wordt teruggekaatst door de glasvezel. Naast tiltsensoren is de brug ook uitgerust met trillings- en reksensoren, die gemaakt worden door partijen in Amerika en Slowakije. Alle sensoren worden uiteindelijk aan elkaar geknoopt, waarna lichtpulsen door de kabels gestuurd worden. De data wordt vervolgens verzameld en geanalyseerd.

Meer lezen over dit onderwerp?

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Je woning beveiligen met deze slimme tech-oplossingen
Slimme verkoopstalletjes met sensoren om diefstal tegen te gaan
Social distancing-technologie tijdens de coronacrisis
De inzet van technologie bij diagnose en behandeling van corona

Related articles

Popular articles

PrivacybeleidCookie beleid
3Bplus © All rights reserved
WEBSITE PROJECT: