Ondanks dat werkgevers voldoende oog hebben voor de vele voordelen van het Internet Things (IoT) blijft de adoptie ervan toch nog vrij ver achter. Hoe kan dat toch? In dit artikel gaan we in op de staat van IoT-implementatie in het bedrijfsleven.
In een onderzoek van Cognizant en Forrester (via Customertalk) lezen we dat meer dan de helft van de ondervraagden zegt er moeite mee te hebben om meerwaarde voor de hele organisatie uit IoT-projecten te halen. Veel van de ondervraagden geven aan wel meerdere pilots gedraaid te hebben. Het ontbreekt echter aan strategie om IoT door de hele organisatie uit te rollen. Dat heeft onder meer te maken met een gebrek aan investeringen en ondersteuning vanuit management. Het resultaat is dat IoT-projecten veelal niet voorbij de testfase komen.
Lees meer: Home automation: het Internet of Things bij je thuis
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
We zetten een aantal constateringen over de staat van adoptie van het IoT in het bedrijfsleven op een rijtje:
Lees meer: Is het Internet of Things hetzelfde als AI?
Een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek is dus dat de implementatie van IoT-oplossingen in het bedrijfsleven nog altijd lastig blijkt. Gelukkig zijn er een aantal factoren te benoemen die het succes van implementatie kunnen vergroten. Volgens Cognizant gaat het dan om de strategie van de organisatie en die van de infrastructuur, net als de mogelijkheid om IoT te implementeren in bestaande processen en systemen. Het gebruik van data moet in de organisatie verweven zitten en nieuwe initiatieven moeten worden toegestaan.
Meer lezen over dit onderwerp?
Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
Zo ziet de Internet of Things (IoT)-markt er in 2020 uit
Hackers richten zich steeds meer op thuiswerkers en IoT-apparaten
ICT-trends: het Internet of Things (IoT) is een blijvertje
Dit staat de veiligheid van het Internet of Things (IoT) in de weg