Facebook gebruikt Artificial Intelligence tegen haatdragende content

Sheryl Sandberg, de operationeel directeur van Facebook, schreef gisteren in een Facebook-post (via NU.nl) over het nieuwe streven van het social mediabedrijf. Facebook streeft er namelijk naar om haatdragende content sneller van het platform te verwijderen.

En daarbij maakt men onder meer gebruik van Artificial Intelligence (AI).

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

smartphone social media

Facebook onder vuur

Facebook kreeg de afgelopen tijd veel kritiek te verduren. Mensen vinden dat het bedrijf te weinig doet om haatdragende content (snel) te verwijderen. Sandberg lijkt zich daar echter niet helemaal in te kunnen vinden. Ze benadrukt dat het bedrijf de afgelopen jaren miljarden heeft geïnvesteerd met het doel haatdragende content te vinden en te verwijderen. Daarbij maakt Facebook ook gebruik van Artificial Intelligence (AI).

Artificial Intelligence kan voorspellen

Omdat het simpelweg onmogelijk is om de onvoorstelbare hoeveelheden materiaal die op elk moment worden uitgezonden door mensenogen te laten bekijken, maakt Facebook dus gebruik van AI. Helaas is het systeem nog niet waterdicht, zo bewijzen bijvoorbeeld de livebeelden die via Facebook van de aanslag in Christchurch werden uitgezonden. Met andere woorden: de AI moet dus nog beter gemaakt worden, bijvoorbeeld wat betreft het vermogen om voorspellingen te kunnen doen.

Van supervised naar unsupervised learning

AI leunt op dit moment nog zwaar op supervised learning: het trainen met talloze voorbeelden van afbeeldingen of video die eerst door mensen zijn voorzien van labels. Het label ‘vogel’ bijvoorbeeld bij een afbeelding van een vogel. Na gevoed te zijn met voorbeelden, kan het systeem op een gegeven moment voorspellen wat er op een afbeelding is te zien.

Facebook zal waarschijnlijk vooral willen investeren in unsupervised learning, waarbij er geen labels gegeven worden aan de input van het algoritme. Bij unsupervised learning zal het algoritme op den duur zelf een structuur ontdekken in de input. Het algoritme is door het ontbreken van labels op zichzelf aangewezen om structuur te vinden in de input en met de juiste output komen.

Van een beschrijvende analyse naar een voorspellende analyse; we hopen dat Facebook snel vooruitgang weet te boeken!

Meer lezen over dit onderwerp?

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Wat is Computer Vision en wat is het verband met AI?
Is het Internet of Things hetzelfde als AI?
Trends in online communicatie voor 2020

nl_NLNederlands