078-2034021 algemeen@3bplus.nl

Medicinfo deed onderzoek naar de houding van Nederlanders ten opzichte van zorg op afstand. Bij zorg op afstand zijn consumenten niet meer plaats- en tijdsgebonden bij het ontvangen van zorg. We beschreven eerder al eens een aantal voordelen van zorg op afstand, en e-health in zijn totaliteit. Ondanks de voordelen bleek het in de praktijk echter toch nog best lastig om e-health-toepassingen te implementeren… Dat komt mede omdat toepassingen niet altijd (meteen) geaccepteerd wordt door de gebruiker.

Hoogste tijd dus om opnieuw te kijken hoe het nu met de acceptatie gesteld staat!

40 procent staat open voor zorg op afstand

Uit het onderzoek van Medicinfo blijkt dat 40 procent van de Nederlanders openstaat voor zorg op afstand. Hun belangrijkste redenen hebben te maken met de laagdrempeligheid, betere bereikbaarheid, en de besparing van (reis)tijd en zorgkosten. Kanttekening: het zijn vooral de jongere, gezonde en hoger opgeleide deelnemers die graag gebruik willen maken van zorg op afstand. De interesse in dit type zorg blijkt ook groter te zijn wanneer men er al mee bekend is.

Merendeel Nederlanders onbekend met e-health

Jammer genoeg blijken de mogelijkheden op het gebied van zorg op afstand onder veel deelnemers nog wel relatief onbekend te zijn. Sowieso moet bij een kwart eerst nog twijfels weggenomen voordat zij gebruik zullen maken van dit type zorg. Zij willen bijvoorbeeld zeker weten dat de zorg van dezelfde kwaliteit is als bij een regulier consult en vrezen dat een digitaal contact minder persoonlijk is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De determinanten van gebruikersacceptatie

Bovenstaande laat zien dat het dus ook in 2020 nog steeds belangrijk is aandacht te geven aan de gebruikersacceptatie van e-health. Laten we in dit kader nog eens kijken naar de determinanten van acceptatie. Acceptatie wordt grotendeels bepaald door gebruiksintentie. Deze gebruiksintentie wordt weer gevormd door prestatieverwachting (“helpt de toepassing me?”), inspanningsverwachting (“is deze gemakkelijk te gebruiken?”) en sociale invloed (“wat vinden anderen ervan?”). Een andere belangrijke factor is zelfvertrouwen het eigen kunnen (“lukt het me de toepassing te gebruiken?”).

Hoe vergroten we gebruikersacceptatie

Wanneer een gebruiker het nut van een e-health-toepassing niet ziet, is het onwaarschijnlijk dat hij deze gaat gebruiken. Zodoende is het nodig om de voordelen van een toepassing duidelijk te communiceren en zorgen weg te nemen. Om gebruiksgemak te garanderen, wordt de gebruiker bij voorkeur zelf betrokken bij de ontwikkeling van de toepassing, of in ieder geval getraind in het gebruik, aangezien dit resulteert in een groter vertrouwen in het eigen kunnen. Dit geldt natuurlijk bovenal voor groepen die weinig ervaring hebben met technologie, zoals ouderen en laagopgeleiden. Het kan ook helpen om zorgverleners, familieleden en leeftijdsgenoten te betrekken. Hun enthousiasme kan aanstekelijk werken.

Alhoewel 40 procent een vrij aardig percentage is, is er dus nog genoeg werk aan de winkel! We hopen daarom dat er in 2020 (nog) meer aandacht zal zijn voor gebruikersacceptatie van e-health.

Meer lezen over dit onderwerp?

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Adoptie van e-health; waarom lukt het niet?
Waarom we moeten investeren in AI (voor de zorg)
Toepassingen van IoT – sport, entertainment en zorg

Share This