Hoe kunnen merken Artificial Intelligence (AI) toepassen?

Recentelijk schreven we al over de vele manieren waarop burgers nu al dagelijks ongemerkt te maken krijgen met Artficial Intelligence (AI). Dat begint bijvoorbeeld ’s ochtends al met het gebruik van een slimme thermostaat.

AI-toepassingen op het gebied van marketing

Slimme apparaten, waaronder thermostaten, wekkers en navigatie-apps vormen slechts een aantal voor de hand liggende manieren waarop mensen met AI omgaan. Bedrijven zetten AI echter ook in voor marketing, verkoop en klantenservice. In dit artikel bespreken we nog meer van dit type AI-toepassingen op het gebied van marketing (via Marketingfacts).

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

artificial intelligence ai hersenen laptop computer

Personalisatie van massamarketing

Een belofte van Artificial Intelligence (AI) is dat massamarketing gepersonaliseerd kan worden, bijvoorbeeld via aanbevelingen. Denk bijvoorbeeld aan Spotify, Amazon en Netflix. Doordat de algoritmes van deze bedrijven patronen herkennen in het gedrag en de voorkeuren van klanten, kunnen ze persoonlijke aanbevelingen geven. Het zijn echter niet alleen mediabedrijven die gebruik maken van personalisatie, ook allerlei winkelketens en modemerken gebruiken AI op deze manier. Neem Revolve, dat dankzij AI snel kan inspelen op nieuwe modetrends.

Chatbots

Een tweede voorbeeld betreft chatbots. Daar spraken we eerder deze week toevallig ook al over toen we AI-toepassingen in de financiële sector behandelen. Dankzij chatbots kan een bank 24/7 bereikbaar kan zijn voor zijn klanten. De chatbot opent het gesprek met een vraag, bijvoorbeeld waarover de klant wil spreken. Als de klant aangeeft dat zijn creditcard is gestolen, herkent de chatbot het woord ‘gestolen’, waarna de meest passende reactie gekozen wordt. De chatbot vraagt bijvoorbeeld om een klantnummer of biedt aan de creditcard te blokkeren.

Beeldherkenning blijft nog lastig

Inmiddels zijn AI-systemen ook vrij goed in staat om sentiment te herkennen. Wanneer het systeem opmerkt dat de klant boos wordt, kan het gesprek overgedragen worden aan een medewerker. Beeldherkenning is echter nog steeds een stuk lastiger, zoals we ook beschreven in ons artikel over de werking van Computer Vision. Voor bedrijven uit zich dat bijvoorbeeld in problemen met de inzet van AI op social media. Wat bedoelt de klant met die afbeelding? Wat is er zichtbaar en wat is het sentiment?

De opmars van slimme speakers

Als laatste voorbeeld bespreken we slimme speakers, die inmiddels van alles voor je kunnen regelen. Waar je normaal informatie zoekt op internet, stel je nu je vraag aan de speaker en hij spreekt het antwoord uit. Hiervoor maakt een slimme speaker gebruik van spraaktechnologie. Dat betekent dat je het apparaat kunt activeren met spraakcommando’s. Vervolgens reageert de speaker met een antwoord. Met een slimme speaker kun je echter niet enkel het internet doorzoeken, het is ook mogelijk muziek te luisteren, het laatste nieuws op te vragen en zelfs online aankopen te doen.

Het verlies van contactmomenten

De consequentie van deze virtuele assistenten is dat interactiemomenten met klanten verdwijnen. Als iemand zijn speaker vraagt om batterijen, heeft een merk niet langer de kans om de klant te verleiden met een slogan of verpakking. Waarschijnlijk raadt de speaker namelijk gewoon een merk aan dat in de aanbieding is of in de buurt wordt verkocht. En als je speaker zegt dat die batterijen de beste keuze zijn, zul je dat mogelijk gewoon accepteren zonder zelf nog op onderzoek uit te gaan.

Meer lezen over dit onderwerp?

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Belangrijke uitdagingen in het tijdperk van Big Data
Predictive maintenance nog weinig gebruikt in maakindustrie
Brandweer test slimme drone van Technische Universiteit Eindhoven

Slimme verkoopstalletjes met sensoren om diefstal tegen te gaan

Related articles

Popular articles

PrivacybeleidCookie beleid
3Bplus © All rights reserved
WEBSITE PROJECT: