Hoe kan AR toegepast worden?

We kijken in deze serie artikelen naar Augmented Reality (AR) (of Toegevoegde Realiteit; TR). In de vorige artikelen bespraken we wat AR is en hoe het (middels sensortechnologie) werkt. Dit artikel staat in het teken van de toepassingen van AR. Zo bespreken we AR in het kader van werken, leren, entertainment, commercie en veiligheid. In de volgende artikelen lichten we twee velden in het bijzonder uit: IoT en zorg.

Toepassingen van AR – werken

AR-desktops kunnen traditionele toepassingen bieden zonder de fysieke beperkingen. Een gebruiker kan wel tien (beeld)schermen openen, zonder extra kosten. Displays kunnen in AR in de ruimte worden bevestigd aan vaste punten, of vrij rondzweven met de persoon terwijl deze rondloopt. AR wordt gebruikt om de samenwerking met lokale en virtuele deelnemers te vergemakkelijken. Een kenmerk van AR is dat mensen in staat zijn om samen te werken, terwijl ze elkaar nog steeds kunnen zien. Twee architecten die werken aan een digitaal ontwerp zullen het model elk vanuit hun eigen perspectief zien. Ook kan een architect de lijnen van het gebouw zien terwijl een elektricien de implicaties voor de bedrading ziet.

AR kan ingezet worden voor een virtuele representatie van een machine. AR maakt dat de machine wordt weergegeven alsof het zich daadwerkelijk in de fysieke ruimte zou bevinden op een extern werkstation. In combinatie met CAD-modellen, of een verbeterde analytische versie, om te begrijpen wat er gebeurt met de machine. Die informatie kan worden gesuperponeerd op het werkelijke apparaat in situ, hetgeen een soort röntgenvisie van het apparaat geeft. Dit voorbeeld geldt ook voor andere objecten, zoals het lichaam.

Toepassingen van AR – bouwen

AR kan helpen bij het visualiseren van bouwprojecten. Computer-gegenereerde beelden van een structuur kunnen over een real-life lokaal beeld van een woning heen worden gelegd voor het fysieke gebouw wordt gebouwd. Met de voortdurende verbeteringen van gps-nauwkeurigheid, kunnen bedrijven AR gebruiken om modellen van bouwplaatsen, ondergrondse structuren, kabels en leidingen met mobiele apparaten te visualiseren.  AR wordt toegepast om nieuwe projecten te presenteren, on-site bouwuitdagingen op te lossen en om promotiemateriaal te verbeteren.

Toepassingen van AR – leren

AR-technologie biedt ook voor educatie verbeterde samenwerking op afstand, waardoor studenten en docenten in verschillende plaatsen samen kunnen werken door het delen van een gemeenschappelijke virtuele leeromgeving bevolkt door virtuele objecten en leermaterialen. In educatieve settingen is AR daarnaast gebruikt om een ​​standaard curriculum aan te vullen. Studieboeken  bevatten markers  die, wanneer gescand door een AR-apparaat, aanvullende informatie weergegeven. AR in het onderwijs biedt verder een manier om tentoonstellingen naar een klaslokaal te brengen of contextuele informatie naar een excursie te brengen. Applicaties die kunnen worden gebruikt om studenten werktuigbouwkunde concepten, wiskunde of geometrie te leren. En voor anatomie kunnen de leerlingen verschillende systemen van het menselijk lichaam visualiseren in drie dimensies.

Toepassingen van AR – archeologie en architectuur

AR wordt toegepast om archeologisch onderzoek te ondersteunen. Door archeologische features over het moderne landschap te leggen, kunnen archeologen vanuit de bestaande structuren de oude situatie formuleren. AR kan ook gebruikt worden binnen een werkruimte van een architect, waardoor ze geanimeerde 3D-visualisaties van hun 2D-tekeningen kunnen bekijken. Architectuur sight-seeing kan worden uitgebreid met AR-toepassingen, zodat gebruikers door de buitenkant van een gebouw heen het interieur, de objecten en de lay-out kunnen bekijken.

Toepassingen van AR – televisie

Een groot deel van de vooruitgang in AR komt voort uit de entertainmentindustrie. Vooral de game-industrie heeft AR-technologie omarmt. AR zorgt ervoor dat gamers de digitale gameplay in een echte wereld omgeving kunnen ervaren. Pokémon GO is een van de meest recente voorbeelden. Er zijn echter ook games ontwikkeld voor indooromgevingen, zoals AR-air hockey.

Daarnaast wordt AR ook al geruime tijd toegepast op televisie. Weervisualisatie was zelfs een van de eerste toepassing van AR. AR is daarnaast gemeengoed geworden in de sportuitzending. AR wordt bij voetbal en andere sportevenementen gebruikt om reclame op het speelveld te laten zien. En bij zwemmen wordt vaak een lijn over de banen toegevoegd om de positie van de huidige recordhouder aan te duiden. Een stap verder en AR staat ​​kijkers toe om te interageren met de programma’s. Zij kunnen objecten in een bestaand programma plaatsen en deze bijvoorbeeld verplaatsen. Objecten omvatten dan onder meer opgenomen avatars van echte personen in real time die hetzelfde programma aan het kijken zijn.

Toepassingen van AR – theater en muziek

AR wordt tevens gebruikt om concerten en theatervoorstellingen te verbeteren. Zo laten artiesten de toeschouwers hun ervaring vergroten door hun performance toe te voegen aan die van andere bands/ gebruikers. Of neem een systeem dat met behulp van gebaren en dansbewegingen de visuele augmentaties van live muziek kan controleren, hetgeen dynamischere en spontanere optredens oplevert. Ook zijn er tools voor muziekcreatie die de dj tientallen sound samples laat afspelen, waar dan ook in 3D-ruimte geplaatst. Of denk aan een nieuw muziekinstrument waarmee beginners elektronische muzikale composities kunnen spelen, remixen en moduleren, door objecten te manipuleren.

Toepassingen van AR – reizen

AR-systemen kunnen vreemde talen op borden en menu’s interpreteren en de tekst weergeven in de taal van de gebruiker. Gesproken woorden van een vreemde taal kunnen worden vertaald en weergegeven in het oog van een gebruiker als gedrukte ondertitels. Reizigers gebruiken AR voor toegang tot real-time informatie over een locatie en content geplaatst door eerdere bezoekers. Geavanceerde AR-programma’s omvatten simulaties van historische gebeurtenissen, plaatsen en objecten geplaatst in het landschap.

Toepassingen van AR – commercie

AR wordt gebruikt om print- en videomarketing te integreren. Gedrukt marketingmateriaal kan worden ontworpen met triggers die, wanneer gescand door een AR-apparaat, een videoversie van het promotiemateriaal activeren. AR kan daarnaast productpreviews verbeteren, zo kan een klant zien wat er in de verpakking van een product zit zonder deze te openen. AR kan ook worden gebruikt als hulpmiddel bij het selecteren van producten. Zie de auto die je op het oog hebt in de straat staan of neem alvast een kijkje op je vakantielocatie. Ook zijn er applicaties waarmee potentiële klanten virtuele driedimensionale versies van hun producten in huis kunnen plaatsen. Zo kun je er eindelijk achter komen of de bank die je mooi vindt wel in je interieur past. Gescande afbeeldingen van producten kunnen daarnaast extra content, zoals customization opties en extra beelden, van het product activeren.

Toepassingen van AR – veiligheid

In een gevecht kan AR dienen als een communicatiesysteem dat nuttige gegevens over het slagveld in real-time weergeeft op een bril van een soldaat. Vanuit het oogpunt van de soldaat, kunnen mensen en objecten met indicatoren worden gemarkeerd. Daarnaast kunnen kaarten en (360°) camerabeelden worden weergegeven om navigatie en perspectief te verbeteren.

Toepassingen van AR – navigatie

AR kan ook de effectiviteit van navigatie-apparaten vergroten. Informatie kan worden weergegeven op de voorruit van een auto: bestemmingsrichtingen en meters, weer, terrein, toestand van de wegen, verkeersinformatie en waarschuwingen. Aan boord van zeeschepen kan AR toestaan dat wachters op de ​​brug voortdurend belangrijke informatie, zoals koers en snelheid van het schip, kunnen controleren terwijl ze zich verplaatsen over de brug of andere taken uitvoeren.

Dit artikel is onderdeel van een serie.

Lees meer:

Deel 1 – Wat is AR (Augmented Reality): een introductie

Deel 2 – Hoe werkt AR – AR en sensortechnologie

Deel 4 – AR en IoT – het Internet of Things verrijkt met Augmented Reality

Deel 5 – AR in de zorg – toepassingen van Augmented Reality