078-2034021 algemeen@3bplus.nl

Een consortium, onder leiding van Ford, werkt aan een tool die met behulp van data uit verbonden voertuigen en slimme sensoren langs de weg kan voorspellen wanneer een ongeval zal plaatsvinden. Met die voorspelling kunnen we vervolgens de verkeersveiligheid vergroten.

Ongelukken voorspellen met data

De tool maakt gebruik van verschillende databronnen, waaronder dus gegevens afkomstig van connected voertuigen. Ook worden gegevens van slimme sensoren langs de weg en gegevens van lokale autoriteiten gebruikt (via Autoplus). Met behulp van deze data kunnen zowel de locaties van mogelijk ongelukken geïdentificeerd worden, als de potentiële oorzaken van de ongelukken.

De technologie in kwestie (de Data-Driven Road Safety Tool genoemd) zou steden en gemeenten kunnen helpen preventief op te treden bij wegen en kruispunten die de grootste risico’s vormen.

Waar zijn de slimme oplossingen voor het fileprobleem?

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

IoT-toepassing auto van de toekomst

Verbonden voertuigen

Elk nieuw voertuig zal binnenkort verbonden zijn. Ford en de andere leden van het consortium willen de verzamelde data dus inzetten om het aantal verkeersongelukken aanzienlijk terug te dringen. Daarvoor maakt men gebruik van voorspellende analyses. Hierbij wordt de data geanalyseerd met Artificial Intelligence (AI) om voorspellingen over de toekomst te doen.

Wat is voorspellende analyse?

Voorspellende analyses (of predictive analytics) vragen zich af wat er gaat gebeuren. Het gaat dus om het gebruik van data om de toekomst te voorspellen. Een voorbeeld: door historische gegevens over het weer van miljoenen voertuigen te verzamelen, kan het systeem voorspellen waar en wanneer gladde omstandigheden zullen optreden. Daarmee kunnen we weggebruikers van tevoren waarschuwen.

Meer vertrouwen in autonome auto’s dankzij communicatie?

De resultaten tot dusver

Ford is deze zomer gestart met een achttien maanden durend project waarbij 700 personenauto’s en bedrijfswagens in Engelse steden met elkaar worden verbonden. Van die connected auto’s wordt allerlei data verzameld, zoals de bediening van het rem- en gaspedaal en de stuurhoek. Deze data wordt gecombineerd met gegevens van sensoren langs de weg en gegevensbronnen van gemeenten. De gebundelde data wordt vervolgens geanalyseerd met AI om voorspellingen te doen.

Wat kunnen we met deze tool?

Zodra het AI-algoritme voldoende getraind en getoetst is, hoopt men tot een schaalbaar commercieel product te komen waar steden en weggebruikers wereldwijd baat bij hebben. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om aanbevelingen voor het plaatsen van flitspalen bij verkeerslichten om door rood rijden te ontmoedigen, het snoeien van vegetatie of het ophogen van verkeersborden om ervoor te zorgen dat deze goed zichtbaar zijn, en het vernieuwen van het wegdek.

Meer lezen over dit onderwerp?

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Deep fake-video’s kunnen onze mening over een persoon veranderen
ICT-trends: Artificial Intelligence blijft zich doorontwikkelen
Artificial Intelligence ingezet om Romeinse keizers te reconstrueren
Hoe Internet of Things en Artificial Intelligence bijen kunnen redden

Share This