078-2034021 algemeen@3bplus.nl

In dit artikel zetten we een aantal trends op het gebied van online communicatie op een rijtje. Ter inspiratie hebben we gebruik gemaakt van een artikel van VodafoneZiggo, waarin digitaal innovatie-expert Steven van Belleghem aan het woord komt.

De trends op het gebied van online communicatie liggen eigenlijk allemaal in elkaars verlengde, we noemen: 5G, Artificial Intelligence (AI) en robots. Ontwikkelingen op deze gebieden zullen impact hebben op al onze relaties. Hieronder bespreken we al deze technologieën en leggen uit hoe ze samen een keten vormen.

De rol van 5G in online communicatie

Inmiddels kunnen we in Nederland al (gedeeltelijk) gebruikmaken van 5G. Waarschijnlijk is het effect daarvan nog niet meteen merkbaar. Maar op den duur maakt 5G een hele tak een nieuwe services mogelijk. Het gaat dan vooral om services op het gebied van het Internet of Things (IoT).

5G staat voor de vijfde generatie mobiele netwerken. Kenmerkend voor 5G zijn de hoge snelheid en de betrouwbaarheid. Met 5G kunnen we meer data versturen met een kleinere vertraging. 5G maakt dus vrijwel real-time verwerking van gegevens mogelijk. Dat is onmisbaar voor allerlei IoT-toepassingen, waaronder in de toekomst bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s. Het 4G-netwerk is voor dat soort toepassingen nu nog te sloom. Daarnaast houdt de 5G-standaard rekening met een veel hogere verbindingsdichtheid. Dat betekent dat als het immense aantal apparaten voor IoT-toepassingen wordt geïmplementeerd, de netwerken deze ook daadwerkelijk kunnen verwerken.

Van Belleghem noemt nog een ander voorbeeld van de communicatiemogelijkheden met 5G. Stel dat je door druk verkeer je vlucht dreigt te missen. Je telefoon merkt dat en annuleert automatisch je ticket. Ook wordt je vlucht omgeboekt en krijg je te horen weten hoe laat je vervangende vlucht vertrekt. Volgens hem moeten dit soort scenario’s binnen twee jaar werkelijkheid worden.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

online communicatie videobellen

De rol van AI in online communicatie

Om apparaten en oplossingen slim te maken, wordt een keten van technologieën ingezet. Deze keten bestaat uit sensoren, IoT, (big) data en Artificial Intelligence (AI). De sensoren in IoT-toepassingen verzamelen data. Deze data wordt vervolgens geanalyseerd door AI. Door de inzet van AI worden de IoT-apparaten “intelligent”. Ze kunnen daardoor op ieder moment informatie uitwisselen en acties in gang zetten. Heel kort door de bocht is AI intelligentie tentoongesteld door machines. De term AI wordt vaak toegepast wanneer een machine cognitieve functies nabootst die geassocieerd worden met de mens, zoals leren en probleem oplossen.

Anders dan je misschien denkt, hebben we nu op dagelijkse basis al veelvuldig te maken met AI, ook op het gebied van online communicatie. Denk bijvoorbeeld aan chatbots. Aangezien deze chatbots steeds beter worden, zijn er in de toekomst waarschijnlijk minder klantenservicemedewerkers nodig. Op dit moment zijn chatbots eigenlijk alleen nog handig bij het beantwoorden van simpele vragen, maar de verwachting is dat de AI-systemen binnen een jaar of vijf ook geschikt zijn voor complexe vraagstukken.

AI wordt echter niet enkel ingezet bij geschreven tekst. Ook wat betreft spraaktechnologie worden er grote stappen gezet. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de opkomst van slimme speakers. Op dit moment snapt Siri nog niet altijd wat je wilt, maar in de toekomst hoef je niet meer in duidelijk gearticuleerde volzinnen te spreken. Van Belleghem ziet dat bijvoorbeeld al bij tests bij de McDrive, waar ook mensen met een accent toch goed geholpen worden door een AI-systeem.

We noemen nog één laatste AI-trend op het gebied van communicatie: de virtuele assistent. In de toekomst hebben we allemaal een AI-systeem dat al onze dagelijkse beslommeringen regelt. Denk aan het reserveren van een tafeltje in een restaurant tot hulp bij ingewikkelde zakelijke vraagstukken. We noemen bijvoorbeeld vragen over het ophogen van offertes en overzichten van je sales. Je hoeft het je virtuele assistent maar te vragen en het verschijnt.

De rol van robots in online communicatie

De laatste trend op het gebied van online communicatie heeft alles te maken met robots. Een robot is een combinatie van AI met een werkend lichaam, uitgerust met sensoren en sensoren. Om volledig te kunnen functioneren, hebben robots naast een kunstmatig brein ook een lichaam en sensoren nodig. Het doel is om robots te maken die beslissingen maken op basis van wat ze aftasten om hen heen. Uiteindelijk kunnen dergelijke robots werken als mensen. Dit type geavanceerde robots is waarschijnlijk nog lang niet voor iedereen beschikbaar. Er zijn echter wel varianten die mensen nu al helpen bij hun communicatiebehoeften. Neem Beam: een soort karretje waar een scherm op staat. Skype op wielen, noemt Van Belleghem het apparaat ook wel. Dankzij Beam kan hij daadwerkelijk bij zijn gezin aan tafel aanschuiven voor het avondeten.

Beam wordt dus ingezet om te kunnen videobellen. Wij denken sowieso dat videobellen in de toekomst steeds gewoner zal worden. Zeker nu we het dankzij de coronacrisis plots veel vaker doen. Bij dat videobellen komt 5G natuurlijk ook weer goed van pas. Daarmee kun je zonder vertraging en in de beste kwaliteit videobellen met je naasten. De verbetering in technologie zorgt ervoor dat videobellen in de toekomst nog veel gebruikelijker zal worden, eventueel gecombineerd met spraaktechnologie. Daarmee kun je die “Skype op wielen” namelijk heel simpel commando’s geven en houd jij je handen vrij.

Wil je informatie over 5G, internet of wifi van VodafoneZiggo? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer lezen over dit onderwerp?

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Het slimme apparaten ABC
Wat 5G en AI samen kunnen bereiken in de gezondheidszorg
Dit waren de belangrijkste AI-ontwikkelingen van 2019
Sneller internet en andere beloftes van 5G en wifi 6

Share This