078-2034021 algemeen@3bplus.nl

Onze IoT-oplossingen op het gebied van mobiliteit

Er kan veel verbeterd worden op het gebied van mobiliteit. De doorstroming van verkeer in Nederland is bijvoorbeeld slecht te noemen. We staan te lang en te veel stil, niet alleen op de weg, maar bijvoorbeeld ook bij parkeergarages. Een ander probleem wordt zichtbaar bij parkeerautomaten. De manier van betalen is vaak niet snel en niet veilig. Om deze – en andere – problemen op het gebied van mobiliteit op te lossen, onderzoekt 3Bplus de kracht van IoT-oplossingen. Op deze pagina presenteren we een aantal van onze oplossingen. U kunt voor informatie over deze oplossingen altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

Case 1: het Doorrijder Preventie Systeem
Case 2: de Gatekeeper

Case 1: het Doorrijder Preventie Systeem

Met het Doorrijder Preventie Systeem (DPS) van Avutec is het mogelijk om de financiële schade van brandstofdiefstal tot een minimum te beperken.

Wat is het Doorrijder Preventie Systeem?

Zodra een voertuig bij de brandstofpomp van het tankstation stopt, worden kenteken, pompnummer, automerk en -model, en andere relevante RDW-gegevens van het voertuig weergegeven op een tablet bij de kassa. Wanneer het voertuig wegrijdt zonder voor de brandstof afgerekend te hebben, kan de kassamedewerker dat aangeven. Vervolgens krijgt de stationsmanager bericht dat er een doorrijdersvoertuig moet worden geverifieerd voor landelijke of lokale registratie.

De stationsmanager kijkt meestal nog even de opgenomen videobeelden na, of het juiste voertuig als doorrijder is aangemerkt en kan vervolgens zijn goedkeuring geven voor de centrale registratie. Vanaf dat moment wordt elk ander pompstation met een DPS-systeem gewaarschuwd wanneer deze doorrijder in beeld komt. Zodra zo’n bekendgemaakt doorrijdersvoertuig door camera’s bij een tankstation wordt gezien zal elk tablet bij de kassa een waarschuwingssignaal afgeven. Hierdoor kan de kassamedewerker meteen actie ondernemen, zoals het blokkeren van de betreffende pomp, zodat er geen brandstof getankt kan worden.

Wat zijn de mogelijkheden van het Doorrijder Preventie Systeem?

Met het DPS is het niet alleen mogelijk om data van doorrijders bij brandstofdiefstal vast te leggen; doorrijders worden vervolgens ook lokaal of (bij voorkeur) landelijk geregistreerd. Het is met het DPS zodoende mogelijk om met weinig moeite meer bewijslast verzamelen bij brandstofdiefstal. Ook kunnen we voorkomen dat reeds bekende doorrijders met hetzelfde voertuig weer elders proberen door te rijden zonder te betalen. Met het DPS wordt er namelijk meteen aan de kassa gewaarschuwd wanneer een geregistreerd doorrijdersvoertuig in beeld komt.

Centraal in het DPS staat een landelijke database van kentekens van doorrijders. Deze is bereikbaar via de DPS-managementsite waar zowel een stationsmanager als de administrator toegang toe hebben. Per locatie kunnen een of meerdere stationsmanagers worden toegewezen door de DPS-administrator op het hoofdkantoor.

Hoe werkt het Doorrijder Preventie Systeem?

Het DPS bestaat uit twee componenten: de hardware (het serversysteem met één of meerdere tablets voor bij de kassa) en het DPS-abonnement. Het is bijvoorbeeld niet nodig om te investeren in nieuwe camera’s; het DPS kan gebruik maken van reeds aanwezige camerasystemen. Wel is het DPS afhankelijk van een internetverbinding, die zowel aan de server als aan elke tablet is aangesloten. Vanwege de beveiliging kan een DPS-tablet alleen met het vaste, lokale netwerk worden verbonden, waarop ook de server is aangesloten.

De installateur van de reeds aanwezige beveiligingscamera’s kan de DPS-hardware aansluiten en ervoor zorgdragen dat deze gevoed wordt met de camerabeelden van de brandstofpompen. AVUTEC kan vervolgens op afstand de fijne afstellingen verzorgen.

Case 2: de Gatekeeper

Voor omgevingen die niet geschikt zijn om servers te plaatsen, komt Avutec met Gatekeeper. Dit systeem maakt kentekenherkenning zonder servers mogelijk.

Wat kan de Gatekeeper?

Voor veel oplossingen voor kentekenherkenning moeten servers worden aangesloten op live camerabeelden. Het gaat daarbij meestal om een of meerdere flinke servers die op locatie worden geplaatst. Dat is echter niet altijd wenselijk, bijvoorbeeld in industriële omgevingen of op buitenplaatsen, zoals boven een toegangsweg. Een praktisch voorbeeld van zo’n industriële omgeving is een wasstraat, waar vochtigheid en chemicaliën zeer zware eisen aan de robuustheid van serversystemen stellen. Ook zijn de kosten van aanleg, onderhoud en energieverbruik van serverruimten op die locaties natuurlijk niet gewenst. Het probleem is dat kentekenherkenning echter vaak wel hard nodig is. Om in dergelijke situaties toch betrouwbare en robuuste kentekenherkenning mogelijk te maken, heeft Avutec de Gatekeeper ontwikkeld. Het grote verschil is dat Gatekeeper kentekenherkenning mogelijk maakt, zonder dat lokale serversystemen nodig zijn. Het enige dat nodig is, is een internetaansluiting met voeding.

Wat zijn de mogelijkheden van de Gatekeeper?

Een van de belangrijkste uitgangspunten voor het ontwerp en de functionaliteit is dat de Gatekeeper in de meest extreme en uitdagende omgevingen en situaties toch stabiel moet blijven werken. Dat betekent natuurlijk ook een beschikbaarheid van 24 uur per dag, 7 dagen per week. Met andere worden: zolang de Gatekeeper wordt gevoed, moet hij blijven functioneren. Zodoende hebben we gekozen voor een alles-in-één IoT-sensorsysteem voor eenvoudige en autonome plaatsing, ook in het buitengebied. Je kunt de oplossing geheel op afstand besturen, instellen en monitoren. Naast deze robuustheid is ook de hoogst haalbare nauwkeurigheid cruciaal.

Aangezien de behuizing van de Gatekeeper geschikt is gemaakt voor montage op een industriestandaard camerabeugel, is montage op wanden, palen of plafonds eenvoudig realiseerbaar. Omdat de ingebouwde, op afstand instelbare zoomlens het herkennen van kentekens op flinke afstand mogelijk maakt, hoeven er nvaak iet eens extra voorzieningen te worden aangebracht.

Andere toepassingen van de Gatekeeper?

Als toevoegingen op kentekenherkenning kan de Gatekeeper ingezet worden bij vele andere zogenoemde Computer Vision-toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan persoons- en voertuigdetectie. Hiermee kunnen we alarmcentrales waarschuwen, wanneer er personen of voertuigen op afgesloten terreinen worden gedetecteerd.

Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld:

  • Crowd counting (voor crowd management: hoeveel mensen zijn aanwezig of bewegen zich waarheen in een bepaald gebied?)
  • Voertuigclassificatie (is het een auto, vrachtwagen, fiets?)
  • Container(code)herkenning;
  • Gevarenbordenherkenning (GEVI/ADR/RID).