078-2034021 algemeen@3bplus.nl

Ruim 40 procent van de weggebruikers geeft aan zich zorgen te maken over het delen van de weg met autonome voertuigen. Jaguar Land Rover heeft daarom een systeem ontwikkeld waarmee een autonoom voertuig aan zijn medeweggebruikers kan laten zien wat hij van plan is. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van symbolen op de weg. Deze geven onder meer aan of het voertuig gaat rijden, stoppen of afslaan. Het systeem projecteert de intenties van het voertuig op de weg.

Meer vertouwen kweken in zelfrijdende auto’s

Jaguar Land Rover wil middels deze symbolen het vertrouwen in zelfrijdende auto’s doen toenemen. Het systeem wordt op dit moment getest om te bepalen hoeveel informatie voetgangers, fietsers en andere weggebruikers nodig hebben om meer vertrouwen te krijgen in autonome auto’s. In de toekomst zouden de voertuigen ook informatie met andere weggebruikers kunnen delen, bijvoorbeeld over routes en obstakels.

In onderstaande video is te zien hoe dit smart systeem van Land Rover werkt.

Tekst gaat verder onder de video.

Hoe werken autonome auto’s?

Om auto’s zelfrijdend te maken, wordt onder meer Artificial Intelligence-technologie als computervisie ingezet. Hiermee kunnen auto’s bijvoorbeeld autonoom remmen wanneer het risico op een botsing wordt gedetecteerd. Transport is waarschijnlijk een van de eerste domeinen waarin het publiek op de betrouwbaarheid en veiligheid van een AI-systeem moet vertrouwen voor het uitvoeren van een belangrijke taak. Dat begint nu al! Huidige auto’s kunnen zichzelf parkeren, beschikken over cruise control, en waarschuwen bij objecten in blinde hoeken tijdens het veranderen van rijstrook.

Beren op de weg

Het is de verwachting dat auto’s met AI uiteindelijk beter zullen kunnen autorijden dan mensen. Helaas zijn we nu echter nog niet zover… We schreven laatst nog over een zelfrijdende auto die een naderende ambulance niet herkende. Het AI-systeem in de auto zag de ambulance aan voor een gewone, witte bus, zoals een bestelwagen. Gelukkig ging het hier om een simulatie en konden de ingenieurs nog ingrijpen voor het algoritme echt op de markt kwam!

Ook zijn er nog ethische vragen te beantwoorden. Stel je voor dat je moet uitwijken, waarbij er links van je een kind speelt en rechts een bejaarde loopt. Naar welke richting wijk je uit? Veel Europeanen zouden voor de bejaarde kiezen, terwijl in Japan – wegens eerbied voor de oudere – eerder voor het kind gekozen wordt. Hoe vertalen we dit naar een ethische code voor zelfrijdende auto’s?

Meer lezen over dit onderwerp?

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Machine learning, neurale netwerken en deep learning uitgelegd
De keten van slimme oplossingen: sensoren, IoT, Big Data en AI
Haal meer uit je IoT-toepassingen met Artificial Intelligence (AI)
Wat zijn predictive en prescriptive analytics en wat is het verschil?

Share This