Artificial Intelligence als antwoord op oude en nieuwe bedrijfsdata

We besteden met grote regelmaat aandacht aan hetgeen Artificial Intelligence (AI) kan betekenen voor data-analyse. Vaak gaat het dan om nieuw verzamelde data. In een artikel op Computable lezen we meer over hetgeen AI kan betekenen voor oude data.

Data voor succesvolle bedrijfsvoering

De hoeveelheid data groeit met een verbluffende snelheid: per dag genereert een persoon 1,7 megabyte data per seconde en 146,8 gigabyte per dag. Goede voorbeelden van uitdijende data zijn onder meer e-mails en zoekopdrachten in online zoekmachines. Neem Google, dat 3,5 miljard zoekopdrachten per dag verwerkt. Natuurlijk kunnen data een grote impact hebben op de (succesvolle) bedrijfsvoering van bedrijven. Denk maar aan streamingdiensten als Netflix, die data over kijkgedrag slim inzetten op klanten te behouden. Die data wordt door de klanten gegenereerd, Netflix heeft de data enkel te verzamelen en analyseren.

Lees meer: Dit is hoe slimme oplossingen werken: sensoren, IoT en AI

Het probleem met snel groeiende data

Met het effectief managen van data is geld te verdienen. Omdat de hoeveelheid data zo snel groeit, kan het echter nogal overweldigend zijn voor bedrijven. Het lukt hen vaak niet om de data op een efficiënte manier op te slaan en te verwerken. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met matig (of niet) met elkaar communicerende legacy-systemen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

data gegevens informatie opslag cd

Artificial Intelligence als reddende engel…

Het ontbreekt bedrijven op dit moment vaak nog aan coherent inzicht in al hun (klant)data, terwijl deze dossiers dagelijks worden aangevuld met een grote hoeveelheid nieuwe gegevens. Hoe kunnen we dit probleem oplossen? Door Artificial Intelligence (AI) in te zetten.

Uit het recente onderzoek van Hyarchis blijkt bijvoorbeeld dat bijna de helft van de financiële instellingen AI inzet om grip te krijgen op klantdata. AI kan niet alleen helpen om de traditionele silo’s in het IT-landschap te doorbreken, maar ook om (ongestructureerde) data om te zetten in coherente inzichten in klantgegevens.

Lees meer: Vier methoden van machine learning

Voor nieuwe én oude data

AI wordt in toenemende mate gezien als het antwoord op incoherent opgeslagen historische data én de overweldigende groei aan dagelijks gegenereerde data. De technologie kan bijvoorbeeld ingezet worden om met terugwerkende kracht te controleren of alle klantgegevens op een juiste wijze samenkomen. Ook stelt AI bedrijven in staat proactief controle te verwerven op nieuw verzamelde klantdata.

Kort gezegd: AI kan organisaties helpen om de volledige potentie van oude en nieuwe data ontsluiten.

Wil je meer weten over de slimme (telecom)oplossingen van 3Bplus? We hebben ons in de afgelopen jaren gespecialiseerd in de nieuwste innovaties op het gebied van telecom en de toepassing van smart-technologie, zoals in smart cities en smart homes. Wij laten u graag de mogelijkheden en de voordelen zien. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Meer lezen over dit onderwerp?

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Vertrouwen in Artificial Intelligence voor geldzaken neemt toe
Tech-voorspellingen 2021: 5G, data science en smart-oplossingen
Duurzame luchtvaart met waterstof en Artificial Intelligence (AI)
De rol van Artificial Intelligence-algoritmes bij de toeslagenaffaire

Mis nooit meer een artikel: volg ons op LinkedIn.

Related articles

Popular articles

PrivacybeleidCookie beleid
3Bplus © All rights reserved
WEBSITE PROJECT: