Ouderen en serious games in de gezondheidszorg

In deze serie artikelen wordt gekeken naar een aantal toepassingen van serious games voor patiënten in de gezondheidszorg. In het vorige artikel bespraken we voorbeelden als gedragseducatie, psychotherapie en pijnbestrijding. Dit artikel staat in het teken van serious games voor ouderen. Serious games voor ouderen kunnen namelijk uitkomst bieden voor (leeftijd gerelateerde) problematiek als het verlies van balans en cognitieve achteruitgang.

Serious games voor ouderen in de gezondheidszorg

Games worden niet alleen gespeeld door jongeren. Meer dan de helft van de Nederlandse ouderen speelt regelmatig een game en dit aantal zal in de toekomst verder toenemen. Vooral aangezien steeds meer zorginstellingen gebruik maken (serious) games om gezondheidsproblematiek aan te pakken. Sowieso ervaren ouderen veelal meer plezier bij het gebruik van serious games in vergelijking met de standaard behandelingen.

Het effect van serious games voor ouderen

Bij ouderen worden games vaak ingezet in het kader van leeftijd gerelateerde veranderingen. Zoals een slechtere balans en cognitieve achteruitgang. Serious games op het gebied van beweging, zogenaamde exergames, zijn veelbelovend gebleken in het (thuis) trainen van balans en kracht. Zo laten deze ouderen zich focussen op de uitkomst van hun bewegingen. Ook is het mogelijk de juiste motorrespons uit te lokken onder verschillende (virtuele) omstandigheden. Daarnaast werken serious games motiverend, en stimuleren ze ontdekkend leren.

Een tweede toepassingsgebied van serious games voor ouderen betreft het verbeteren van het cognitief functioneren. Door het brein uit te dagen met zogenaamde braintraining games kan de plasticiteit van het brein van ouderen en het vermogen tot multitasking vergroot worden. Ook worden er verbeteringen in aandacht, werkgeheugen, informatieverwekingssnelheid en executief functioneren gerapporteerd door ouderen.

Dit artikel is onderdeel van een serie.

Lees meer:

Deel 1 – Wat zijn serious games: een introductie

Deel 2 – Serious games in de gezondheidszorg – toepassingen

Deel 4 – De toekomst van serious games in de gezondheidszorg